Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Skog 16 februari

    Svenskt Gårdsvilt ska göra viltkött till vardagsmat

    Hässleholm.

    Svenskt Gårdsvilt AB startade för tre år sedan med visionen mer viltkött på tallriken. Nu storsatsar företaget på att etablera viltköttet i dagligvaruhandeln.

    – Viltköttet ska inte bara stanna inom jägarkretsar, säger vd Christian Gylche.

     Baltzar Wachtmeister, vd och ägare av Wanås Gods och Christian Gylche, vd på Svenskt Gårdsvilt AB.
    Baltzar Wachtmeister, vd och ägare av Wanås Gods och Christian Gylche, vd på Svenskt Gårdsvilt AB. FOTO: Ellinor Eke-Göransson

    Svenskt Gårdsvilt startade för tre år sedan och under åren har man testat olika distributionsmodeller för att få ut köttet till slutkonsument. Under 2020 bestämde man sig för att satsa hårt på svensk dagligvaruhandel.

    I ledningen finns många stora namn inom dagligvaruhandeln så som Karolin och Tomas Kull, grundare av Mathem.

    – Jakt är en naturlig del av många av ägarnas intresse men det finns även en enorm kunskap inom dagligvaruhandeln. Gemensamt för alla ägare är att man tror långsiktigt på detta och vill göra skillnad, berättar Christian Gylche, som är nytillträdd vd som senast kommer från Kronfågel där han varit i sex år.

     ”Viltkött kan användas till allt i från tacofärsen på fredagar, köttbullar till barnen i veckan och även en bättre söndagsmiddag”, säger Christian Gylche, vd Svenskt Gårdsvilt AB.
    ”Viltkött kan användas till allt i från tacofärsen på fredagar, köttbullar till barnen i veckan och även en bättre söndagsmiddag”, säger Christian Gylche, vd Svenskt Gårdsvilt AB. FOTO: Ellinor Eke-Göransson

    Klimatsmart alternativ

    En stor del av Svenskt Gårdsvilts drivkraft handlar om att viltköttet är ett klimatsmart och hållbart kött.

    – Viltkött är det enda köttslag som uppfyller WWF:s alla kriterier för klimatet. Det är en naturlig råvara som lever i våra svenska skogar som vi har ett ansvar att förvalta och förädla, säger Christian Gylche.

    Som en extra igenkänningsfaktor har man låtit Leif GW Persson, som även är delägare i bolaget, pryda förpackningarna.

    – Jag äter mycket vilt själv, det är ett ganska fenomenalt kött. Välsmakande och ekologiskt tilltalande, säger Leif GW Persson när ATL ringer upp.

    Han fortsätter:

    – Det är tyvärr en delvis outnyttjad resurs.

     Leif GW Persson är en av de större delägarna i Svenskt Gårdsvilt. Hans ansikte finns även med på alla produkter.
    Leif GW Persson är en av de större delägarna i Svenskt Gårdsvilt. Hans ansikte finns även med på alla produkter. FOTO: Svenskt Gårdsvilt

    Äger hela processen

    Den stora utmaningen för Svenskt Gårdsvilt är att få värdekedjan att fungera, hela vägen från gården till tallriken.

    – Vi ställer höga krav, det är otroligt viktigt att allt fungerar och det finns en lönsamhet i hela kedjan, säger Christian Gylche.

    I det system som bolaget arbetat fram och använder i dag börjar planeringsarbetet tidigt. Långt innan det är dags för jakt skrivs avtal med leverantörsgårdarna för att komma överens om pris och antal djur. Det finns även en kvalitetsmanual för gården att följa.

    När det är dags för jakt är det viktigt att djuren tas om hand direkt efter skottet för att sedan förvaras i kylrum på gården. Därefter hämtar Svenskt Gårdsvilt djuren med kylbilar till slakteriet där allt kött besiktigas av veterinär. Sedan förpackas köttet innan det körs ut till kund och slutligen konsument.

     ”Det är möjligt att vi känner ett ännu större ansvar att sköta vår del av kedjan nu”, säger Baltzar Wachtmeister, vd på Wanås Gods, om samarbetet med Svenskt Gårdsvilt.
    ”Det är möjligt att vi känner ett ännu större ansvar att sköta vår del av kedjan nu”, säger Baltzar Wachtmeister, vd på Wanås Gods, om samarbetet med Svenskt Gårdsvilt. FOTO: Ellinor Eke-Göransson

    Wanås nöjda med samarbetet

    Wanås Gods är en av de större leverantörsgårdarna och är även delägare i Svenskt Gårdsvilt. Här bedrivs jakt på omkring 5 000 hektar och det levereras ungefär 200-300 klövviltskroppar till Svenskt Gårdsvilt varje jaktsäsong.

    – För oss är det viktigaste att logistiken fungerar och hittills har samarbetet fungerat utmärkt, säger Baltzar Wachtmeister, vd och ägare Wanås Gods AB.

    Om Svenskt Gårdsvilt kan bidra till en ökad efterfrågan av viltkött gynnas även leverantörsgårdarna, menar Baltzar Wachtmeister.

    – Vi vill såklart ha så bra betalt som möjligt för den råvara vi säljer och ökar efterfrågan i konsumentled ska det öka för oss också.

     I dag kan konsumenterna bland annat hitta Svenskt Gårdsvilts korvar, köttbullar och hamburgare i utvalda Ica och Coop affärer och på MatHem.
    I dag kan konsumenterna bland annat hitta Svenskt Gårdsvilts korvar, köttbullar och hamburgare i utvalda Ica och Coop affärer och på MatHem. FOTO: Svenskt Gårdsvilt

    Svenskt Gårdsvilt

    • Bolagsform: Aktiebolag.

    • Ägare: Största ägare är Christer Wachtmeister, makarna Kull som grundat Mathem och Leif GW Persson. Utöver det finns ett antal välmeriterade personer från dagligvaruhandeln, samt ett tiotal större gårdar.

    • Verksamhet: ”Viltkött skall ta en större del på tallriken och vi skall ta vara på den naturliga råvara vi har i våra svenska skogar på ett bättre sätt. Det gör vi genom att sälja konsumentprodukter, med bra distribution och inspiration med måltider.”

    • Antal anställda: 4 (varav 2 jobbar med avtal och inköp från gårdarna).

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Läs mer om

    Till toppen