Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Marknadskrönika 18 oktober 2017

    Svenska furan behöver få draken på fall

    Sverige producerar mer skogsprodukter än vad vi själva behöver och därför är exporten omfattande. Svenska sågverk behöver hitta ny nisch för furuträvaror i öst.

     Kineserna gillar gran. Utmaningen är att få marknaden att lockas av svenska furuträvaror.
    Kineserna gillar gran. Utmaningen är att få marknaden att lockas av svenska furuträvaror.

    Den europeiska marknaden är störst och viktigast för trävaror, pappersmassa och papper. Men Kina har en befolkning på cirka 1,4 miljarder och en BNP-tillväxt på 6,8 procent, medan EU har en befolkning på cirka 500 miljoner och en BNP-tillväxt på knappt 2 procent. Kina har visserligen en stor egen skogsindustri, men det finns inte tillräckligt med skogsråvara i landet och därför är potentialen stor för skogsindustrier i andra länder att skeppa dit varor.

    Exporten ökar också stadigt från Sverige.

    Ökad export till Asien

    Massaexporten till Asien har hittills i år ökat med 13 procent, vilket betyder att den är en femtedel av den totala massaexporten. Nästan hälften av leveranserna till Asien går till Kina, enligt Skogsindustriernas kvartalsrapport. Den ökade efterfrågan från Kina har gjort att svenska företag kunnat investera och bygga ut, exempelvis har Kina köpt en hel del av den ökade produktionen vid Södras bruk i Värö.

    LÄS MER: Därför är massaveden het igen

    En stor del av den massa som levereras till Asien består av dissolvingmassa, en massa som används för textiländamål. Södra tillverkar både pappersmassa och dissolvingmassa, och även för den senare ses en ökad efterfrågan från Kina.

    15 procent av svensk pappersexport går till Asien, framför allt förpackningsmaterial, och Kina är det enskilt största mottagarlandet i regionen. Efterfrågan ökar så mycket att skogsindustrijätten Stora Enso till och med byggt en kartongfabrik i landet, i Beihai i södra Kina, för att på bästa sätt ta del av marknaden.

    Kina viktig marknad för Sverige

    Sverige exporterade drygt 700 000 kubikmeter trävaror till Kina förra året. Leveranserna ökade under första halvåret i år med 18 procent, och Kina blev därmed vår fjärde största exportmarknad.

    Så långt är allt väl.

    Men en fråga som sedan måste ställas är varför det inte säljs ännu mer svenska trävaror i Kina. Ökningstakten har kommit av sig en del de senaste månaderna, samtidigt som den finska trävaruexporten till Kina väntas öka med 50 procent i år.

    De finska sågverken drabbades hårt av finanskrisen och blev tvungna att hitta nya marknader för sina trävaror. De lyckades, och tio år senare har Kina blivit Finlands största exportmarknad för gran. Exporten från Finland till Kina var i fjol 1 miljon kubikmeter och i år väntas den bli 1,5 miljoner kubikmeter, enligt den finska föreningen för privatsågverken, Sahateollisuus.

    LÄS MER: Valutan slår mot enskilda skogsägare

    Finska granträvaror ska jämföras med svenska granträvaror från skogar norr om Mälardalen. Det är alltså ingen slump att exempelvis de svenska sågverksföretagen Setra och Bergkvist-Insjön satsat i Kina. Liksom de finska sågverken hittar de köpare i Kina som använder gran där den syns, och som därmed är beredda att betala bra för den bättre kvaliteten.

    Utrymme för nya nischer

    Mycket av svensk sågverksproduktion finns i södra Sverige, och granträvarorna därifrån säljer bra på den europeiska byggmarknaden. Säljarna från sydsvenska sågverk har helt enkelt inte behövt lära sig kinesiska och vänja sig vid att äta konstig mat för att sälja sina brädor.

    Det är bra att det finns andra marknader för svenska trävaror, men Kina och hela Sydostasien är en enorm tillväxtregion. Frågan är om svenska företag kan låta bli att försöka ta sig in på dem. Det bästa – inte minst för svenska skogsägare – vore om sågverken kunde hitta en ny nisch för furuträvaror i Kina. Hittills är Kina en granmarknad.

    LÄS OCKSÅ: Svenskt skogsbruk kan slå hårt mot klimatetLÄS OCKSÅ: Stor efterfrågan höjer priset – igenLÄS OCKSÅ: Så lönsamma är Sveriges skogsgårdar

    Detta är en analyserande text i ATL, lantbrukets affärstidning. Det betyder att slutsatserna är skribentens egna. Läs mer om ATL:s publicistiska målsättning här!

    Relaterade artiklar

    Till toppen