Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Skog 29 december 2020

    Svensk gran på båt en brexitfördel

    Svenska båttransporter är smidigare än europeiska leveranser på lastbil. Svensk trävaruexport till britterna kan därmed gynnas på andras bekostnad.

    Men i övrigt är det mest minustecken för handeln när Storbritannien nu formellt lämnar EU vid årsskiftet.

     Svenskt timmer redo för export. Arkivbild.
    Svenskt timmer redo för export. Arkivbild. FOTO: Henrik Montgomery/TT

    – Sämre, dyrare och krångligare, säger David Johnsson, vd för branschorganisationen Trä- och Möbelföretagen (TMF).

    På julafton blev det klart – det nya handelsavtalet mellan EU och Storbritannien gick i mål bara några dagar innan en så kallad hård brexit, ett avtalslöst utträde ur EU, hade blivit ett faktum. Men även detta innebär mestadels försämringar för handeln, enligt bedömarna. Ökad administration och mer byråkrati är sällan bra för affärerna.

    – Det kommer att driva priserna vilket kan försämra konkurrenskraften gentemot brittisk inhemsk industri. Den risken är uppenbar, säger David Johnsson.

    Även britternas ökade intresse för svenskt träbyggande kan påverkas till det sämre, enligt Johnsson, som förstås ändå ser det nytecknade brexitavtalet som avsevärt mycket bättre än ett avtalslöst utträde som var hotande nära.

    Byggt av svenska granar

    Möbelexport i all ära, betydligt större är svensk export av sågade trävaror. Storbritannien är bokstavligen nästan byggt av svenskt virke, mest gran. Landet är världens näst största nettoimportör av trävaror, efter Kina, och omkring 40 procent av all brittisk import av träprodukter kommer från Sverige, enligt branschorganisationen Skogsindustrierna.

    Och trots ökat regelkrångel som inledningsvis kan innebära fördyringar och förseningar – svenska exportörer kan dra vinstlotten i alla fall, enligt Kerstin Hallsten, chefsekonom på Skogsindustrierna.

    Lättare med båt

    Visserligen krånglas transporterna till mer generellt av att britterna lämnar EU:s marknad. Men när svenska varor ofta kommer med båt innebär det mindre risker för köer och annat strul i samband med tulldeklarationer än för transport på hjul.

    – Export från Centraleuropa går mer med lastbil och tåg, där är risken större för flaskhalsar, säger Kerstin Hallsten.

    Svenska företag har en stark ställning redan och är dessutom vana vid att exportera till andra länder utanför EU.

    – Sverige ligger rätt bra till ur flera aspekter, säger Kerstin Hallsten.

     Hantering av timmer i Norrköpings hamn. Arkivbild.
    Hantering av timmer i Norrköpings hamn. Arkivbild. FOTO: Jeppe Gustafsson / TT

    Fakta: Skogsexport till Storbritannien

    Svensk skogsindustri står relativt annan industri för den största delen av Sveriges nettoexport. I fjol uppgick exportvärdet till 150 miljarder kronor och omkring 40 miljarder var import.

    År 2019 stod svensk skogsindustri för 18 procent av värdet av Sveriges totala export till Storbritannien och Nordirland. Viktigast är den för trävaror där 21 procent av det totala exportvärdet går till Storbritannien. Detta innebär att Storbritannien är den största exportmarknaden för trävaror. Motsvarande siffror för massa och papper är 9 respektive 7 procent.

    Ur ett brittiskt perspektiv kommer 40 procent av trävaruimporten från Sverige, övervägande gran till byggsektorn. För papper/kartong respektive pappersmassa är andelarna 16 och 30 procent.

    Källa: Skogsindustrierna

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen