Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Skog 13 juni 2005

    Stormvirket en turistmagnet

    Om man vill se hur två procent av Gudruns härjningar ser ut, eller vad en lång rad av 40 mil timmerbilar kan åstadkomma, ska man åka till Byholma flygplats utanför Lidhult.

    Byholma flygfält är 15 hektar stort och övergivet sedan tre år. Här travas grantimmer och grankubb i världens förmodligen största virkesupplag.
    Foto: Härje Rolfsson

    BYHOLMA ATL
    Försvarets gamla flygfält mitt i den småländska skogen har fått en ny och sällan skådad användning. Enorma travar, över 13 meter höga, av grantimmer växer långsamt längs den 2 300 meter långa landningsbanan.

    – Det är lite av lagringsplatsernas Rolls Royce. Förutsättningarna är så fantastiska. Vi har dubbla mätbryggor som står under öppna hangarer. Det finns ett antal tillfartsvägar och hårdgjorda ytor, säger Gunnar Jacobsson, vd på Vida.

    "Södra gav upp"

    Han är mycket nöjd med att ha fått tillgång till flygfältet. Men det var inte lätt. Det var meningen att Södra och Vida skulle dela på Byholma men Fortifikationsverket, som äger flygfältet, tog mycket god tid på sig.
    – Södra gav upp, men vi hängde i.

    På flygfältet ska stora delar av Vidas stormskördade virkeslager läggas upp.
    – Klockan sju och trettio på onsdagsmorgonen låg det 160 227 m3fub. Vi planerar att lägga upp mellan 800 000 och 900 000 kubikmeter. Än är det mycket som ska in, säger Gunnar Jacobsson.

    Byholma har också, lite motvilligt, blivit en ny turistattraktion. I helgen kom hundratals stormturister och tittade på den jättelika ombyggda grävmaskinen som dygnet runt lastar av timmerbilar.

    "Inte klokt"

    – Det är inte klokt. Människor kör ända fram till kranen och parkerar. De tänker inte på att stockar kan lossna, studsa upp och krossa både bil och passagerare, säger Kurt Lenngren, föreståndare på virkeslagret i Byholma.

    Nu planerar han att stoppa privata bilar att komma ända in på landningsbanan för att ingen ska komma till skada.
    – De får gärna parkera en bit bort och sen komma och stå i skogskanten och titta.

    Snart ska Vida börja spruta vatten över hela lagret. På grund av den kalla våren har det ännu inte behövts.
    – Vattenbegjutning börjar nästa vecka. Vi har lagt ledningar från Bolmen. Det blir sådana enorma dimensioner. Bara huvudledningen från de två pumparna i Bolmen är 45 centimeter i diameter och pumpar 200 liter i sekunden, säger Gunnar Jacobsson.

    Vida planerar att lagra timret i Byholma till 2007. Då kommer det att behövas en ännu längre rad av timmerbilar, eftersom vattenbegjutningen har gjort timret tyngre. Det kommer att gå mångdubbla led av timmerbilar genom stormskogen i flera år till.

    Härje M4 Rolfsson

    Till toppen