Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Skog 12 december 2019

    Stihl stoppar kritiserad kalender

    Motorsågstillverkaren slutar producera sin lättklädda reklamkalender för samtliga marknader. Samtidigt stoppas distributionen av kalendern för 2020 med omedelbar verkan.

     ”Vi tar avstånd från den typ av marknadsföring som kalendern i fråga representerar. Detta eftersom den inte är i linje med våra värderingar”, skriver Stihls marknadschef i Norden, Jari Heiskanen, i ett mejl till ATL.
    ”Vi tar avstånd från den typ av marknadsföring som kalendern i fråga representerar. Detta eftersom den inte är i linje med våra värderingar”, skriver Stihls marknadschef i Norden, Jari Heiskanen, i ett mejl till ATL. FOTO: Mostphotos

    På onsdagen meddelade Skogsstyrelsens generaldirektör Herman Sundqvist att myndigheten stoppar sina inköp från motorsågstillverkaren Stihl för att markera mot företagets marknadsföring som innefattar en kalender med lättklädda kvinnor. I en intervju med Dagens Nyheter sa Sundqvist bland annat att det ”behövs tydliga markeringar och avståndstaganden”.

    Nu har Stihls koncernledning i tyska Waiblingen beslutat att helt sluta producera den aktuella kalendern för samtliga marknader, uppger företagets marknadschef i Norden, Jari Heiskanen. Samtidigt stoppas distributionen av kalendern för 2020 med omedelbar verkan.

    – Det är en fråga som har diskuterats kontinuerligt på koncernnivå sedan Ponssekalendern väckte uppståndelse för några veckor sedan, och vi i Sverige har tryckt på för att de ska ta tag i den här frågan ordentligt, säger Jari Heiskanen till ATL.

    Funnits i 40 år

    I över 40 år har Stihl distribuerat en reklamkalender där lättklädda kvinnor har figurerat med företagets produkter.

    – Vi i Sverige slutade att använda oss av den typen av material för cirka tolv år sedan och sedan jag började i företaget för fem år sedan har vi haft långa dialoger med koncernledningen om den här frågan. Flera andra länder i Europa har också slutat att använda sig av den här kalendern de sista åren.

    När ATL pratar med Jari Heiskanen har han precis försökt komma i kontakt med Herman Sundqvist på Skogsstyrelsen, och mötts av beskedet att han är på resande fot och nås först under fredagen. Oavsett hur det samtalet går står det redan nu klart att distributionen av Stihls kalender för 2020 stoppas med omedelbar verkan.

    – Det blir ingen kalender 2020 och det är vi jättenöjda med, säger Jari Heiskanen.

    Relaterade artiklar

    Till toppen