Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Skog 24 januari 2019

    Hamnkonflikten: Skogsindustrin redan på gång med åtgärder

    Sveriges skogsindustri håller tummarna för att hamnkonflikten ska lösas snabbt men hur mycket den påverkar de olika företagen i Sverige varierar stort. Redan nu har flera av jättarna börjat ta fram åtgärder och alternativa lösningar till en utdragen strejk.

     Hamnen i Göteborg är en av Sveriges största hamnar och är en av de hamnar som nu påverkas av strejken. Arkivbilder.
    Hamnen i Göteborg är en av Sveriges största hamnar och är en av de hamnar som nu påverkas av strejken. Arkivbilder. FOTO: IBL

    Under onsdagen gick över 1 000 medlemmar i Hamnarbetarförbundet ut i strejk i 15 hamnar runt om i Sverige. Facket nobbade medlarnas slutbud i konflikten, som pågått sedan 2016, och arbetsgivarna svarade då med en lockout som stängde ute berörda arbetstagare från arbetsplatserna.

    Om strejken blir långvarig kan den få stora konsekvenser för svensk industri, menar flera experter. Skogsföretagen tar dock än så länge konflikten med ro.

    Stora Enso är förberedda

    Göteborgs roro-hamn, där Stora Enso fraktar uppemot 600 000 ton gods per år, är en av hamnarna som nu drabbas av strejken. Men Stora Enso började redan 2016 att rusta för en eventuell strejk. Företaget har successivt flyttat flera transporter till andra hamnar och nu när strejken är i gång kommer dessa åtgärder att intensifieras, uppger bolagets presschef Carl Norell för Nyhetsbyrån Direkt.

    ”Inga dramatiska effekter”

    SCA som är operatör i två av de hamnar som tagits ut i strejk menar att de kortsiktiga riskerna med strejken är hanterbara.

    – Kapaciteten att hantera gods sjunker under strejkperioden. Det medför störningar, förseningar och ökade kostnader, men inga dramatiska effekter, säger kommunikationschef Björn Lyngfelt till Nyhetsbyrån Direkt.

    Även på Billerud Korsnäs tonar man ner de kortsiktiga effekterna.

    – På lång sikt kan det bli bekymmersamt, men som det är just nu är effekterna inte så stora. Skulle strejken dra ut på tiden har vi redan nu tittat på alternativa flöden, bland annat att ställa om transporterna från Helsingborg. Vi följer utvecklingen kontinuerligt och agerar allt eftersom, säger Anna Helsén, pressansvarig på Billerud Korsnäs till ATL.

    Vida: ”Olyckligt att strejken kommer nu”

    På sågverkssidan är man mer orolig för effekterna av strejken. Sågverkskoncernen Vida skeppar dagligen virke från Karlshamns hamn till USA och Storbritannien.

    – Speciellt olyckligt är det att strejken kommer nu. Vi har planerat att fram till den 25 mars maximalt fylla på våra distributionslager i England inför Brexit för att klara de problem som förmodligen kommer att uppstå då, säger Vidas koncernchef Santhe Dahl till Sveriges Radio P4 Blekinge.

    Totalt står Storbritannien för 30 procent av Vidas totala marknad och i pengar handlar det om drygt 2,5 miljarder kronor varje år. Sågverkskoncernen försöker nu hitta alternativa lösningar för att kunna skeppa sitt virke.

    – Vi för samtal med andra hamnar som har avtal med Transportarbetarförbundet för att undersöka om vi kan skeppa vårt virke via dessa hamnar i stället. Vilka de är vill jag inte säga eftersom förhandlingar pågår, säger Santhe Dahl till P4 Blekinge.

    Det här är hamnkonflikten

    • Sedan 2016 har konflikten mellan den fackliga organisationen Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar pågått.

    • Hamnarbetarförbundet har drygt 1 300 medlemmar, vilket motsvarar ungefär hälften av landets hamnarbetare.

    • Anledningen till konflikten är att Hamnarbetarförbundet vill ha ett eget kollektivavtal med Sveriges hamnar för att bland annat kunna förhandla om avtalsvillkor. Men Sveriges hamnar har ett rikstäckande kollektivavtal med LO-förbundet Transport och vill inte ha två olika avtal för samma arbete, varför Hamnarbetarförbundet i stället har erbjudits ett hängavtal till det befintliga kollektivavtalet med Transport.

    • 2018 trappades dock konflikten upp när en ny policy från arbetsgivaren började gälla. Enligt Hamnarbetarförbundet innebär den att organisationen inte får vara med och ha fackligt inflytande runtom i landet. Förhandlingarna pågick i höstas men ingen lösning nåddes och nu väljer alltså Hamnarbetarförbundets medlemmar att strejka.

    Relaterade artiklar

    Till toppen