Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Skog 4 mars 2017

    Skogsägare byggde tjälfri skogsväg

    Fyra markägare i Bengtsfors gick ihop och byggde tjälfri skogsväg. Den håller för tunga transporter och är i princip underhållsfri.

     Fyra markägare i Bengtsfors gick ihop och byggde tjälfri skogsväg. Bilden är tagen vid annan plats.
    Fyra markägare i Bengtsfors gick ihop och byggde tjälfri skogsväg. Bilden är tagen vid annan plats. FOTO: Mostphotos

    ATL har skrivit om fördelen med att kompaktera skogsvägar. Här är några som gjort slag i saken.

    Vägen som sträcker sig ungefär en kilometer genom skogen, är gjord med sten mot berg, skriver Dalslänningen.

    Vanligen används material som blir över vid skogsavverkning när man bygger skogsbilvägar. Det krävs dikning och underhåll som kan bli mycket omfattande till exempel vid stor mängd nederbörd och efter vintern.

    Investering för framtiden

    Hans Larsson, Jonas Jansson, Erland Albinsson och Arvid Svanberg hade gått och funderat på stabilare vägbygge på varsitt håll, när de insåg att de hade samma tanke, gick de ihop om projektet som omfattar en sträcka på en kilometer.

    – Det är en investering för framtiden, säger de till Dalslänningen.

    Tanken är att vägen ska gå att använda året runt även för tung trafik. Nu får den vila över vintern och i vår läggs sista handen vid vägbanan så att det blir rätt form.

    Guld värd

    Vägen är gjord genom att man sprängt berg och lagt den sprängda stenen i bottnen och sedan grus ovanpå.

    Den grävmaskinist som byggt vägen, tror att det här sättet att bygga kommer att bli mer och mer utspritt.

    – En tjälsäker skogsbilväg för året-runt-bruk är guld värd. Den här kommer att hålla i många år framöver och är dessutom i princip underhållsfri. Det är fortfarande lite unikt att bygga så här, säger han till Dalslänningen.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen