Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Skog 13 september

    Så mycket kostar det att använda skogsjättarnas vägar

    Vad som är en rimlig väg­avgift verkar branschen vara hyfsat överens om. Men lösningarna för vägavgifter på skogsbilvägar ser lite olika ut i olika delar av landet.

     Alla tjänar på ett bra skogsbilvägsnät, menar Lars Erlandsson på Stora Enso.
    Alla tjänar på ett bra skogsbilvägsnät, menar Lars Erlandsson på Stora Enso. FOTO: Shutterstock/TT

    ATL har talat med fyra av de stora skogsbolagen som tillsammans äger majoriteten av skogsbilvägarna i landet.

    Sveaskog, Stora Enso/Bergvik, Holmen och SCA har liknande system för debitering av vägavgifter när någon ska använda deras vägar för virkestransporter – ett belopp per kubikmeter (fub) och kilometer och med ett tak för maximal total avgift. Men uppläggen kan se lite olika ut beroende på var i landet det är.

    Skadas mindre

    Exempelvis har Sveaskog och SCA olika avgifter beroende på om det är tjäle eller inte. Vid tjäle tar vägen mindre stryk och då blir avgiften lägre. Hos Stora Enso och Holmens region Mitt har man valt samma avgift året runt.

    – Det kanske man kan tycka är lite märkligt. Det blir givetvis mera slitage sommartid. Men det blir ju alltid en diskussion om när det är vinter. Tjällossning i februari förekommer också. Så det är väl för att komma runt det, säger Anders Svensson, logistikchef på Holmen region Mitt.

    Olika modeller

    Men Holmen har olika beräkningsmodeller i sina tre områden.

    På samma sätt har Sveaskog valt att ha olika priser i norr och söder, eftersom förutsättningarna skiljer sig åt.

    Sveaskog vill inte uppge exakta avgifter, eftersom det bara är riktpriser som ofta påverkas av andra faktorer, men säger att man ligger ungefär som de andra bolagen.

    Ofta gäller samma priser omvänt, om skogsbolaget behöver använda någon annans väg, men det finns andra sätt att komma överens.

    Återställer vägen

    – Andra uppgörelser kan förekomma, som att vi till exempel ställer i ordning vägen efter oss till ursprunglig eller bättre standard, säger Lars Erlandsson, planeringschef på Stora Ensos skogsbruksområde Mitt.

    Att skogsbilvägarna används utan lov sker ibland.

    – Det händer ibland att det ”tjuvkörs”. Men jag kan inte säga om det beror på berått mod eller om det är oförstånd, säger Tomas E Johansson på SCA.

    Samma princip

    Och när vägar använts utan att man först kommunicerat det med ägaren har alla tillfrågade bolag samma princip.

    – Det förekommer, och när det uppdagas kräver vi dubbel taxa. Det är viktigt för skogsbruket att följa satta överenskommelser, alla har nytta av ett bra skogsbilvägsnät som finansieras av ägare och brukare, säger Lars Erlandsson på Stora Enso.

    Vinn en Ipad: Klicka här för att vara med i ATL:s quiztävling!

    Relaterade artiklar

    Till toppen