Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Skog 1 mars

    Riksrevisionen sågar transportbidraget

    Myndigheten ifrågasätter bland annat att så mycket av resurserna går till lågförädlade trävaror.

     Sågade trävaror tillhör det som transporteras mest med stöd från transportbidraget. Arkivbild.
    Sågade trävaror tillhör det som transporteras mest med stöd från transportbidraget. Arkivbild. FOTO: Tina Andersson

    Nyttan med transportbidraget är oklar, enligt Riksrevisionen som granskat ersättningen som kan sökas av företag i de fyra nordligaste länen. Syftet med bidraget är att kompensera för kostnadsnackdelar i regioner med långa avstånd och bidra till ökad förädlingsgrad i företagen. Riksrevisionen konstaterar att det inte går att veta vad företagens faktiska transportkostnader är. Att trävaruindustrin får ungefär 40 procent av bidraget och att 60 procent av dess ersättning går till relativt lågt förädlade produkter som sågade och hyvlade trävaror signalerar enligt Riksrevisionen att effekten på förädlingsgraden är låg. Myndigheten konstaterar också att det inte finns något i villkoren som styr mot minskad klimatpåverkan. Myndigheten rekommenderar regeringen att förändra utformningen så att högre förädlingsgrad och lägre klimatpåverkan premieras. 2019 var transportbidraget 439,7 miljoner kronor.

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen