Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Skog 23 april

    Skogsbolag kritiska mot flygplatsnedläggning

    Mellanskog, Billerud Korsnäs och Stora Enso är kritiska mot att Gävle kommun planerar att sälja av flygplatsen Rörberg. Skogsjättarna menar att flygklubben då inte kommer ha möjlighet att övervaka skogsbränder i Gästrikland.

     Om landningsbanan tas bort så oroar sig skogsbolagen för att så kallade vattenbombare inte kommer kunna komma och hjälpa till vid skogsbränder. Arkivbild.
    Om landningsbanan tas bort så oroar sig skogsbolagen för att så kallade vattenbombare inte kommer kunna komma och hjälpa till vid skogsbränder. Arkivbild. FOTO: Mostphotos

    Skogsbrandsbevakningen sköts av Frivilliga flygkåren och sedan kommunen beslutade att avveckla flygplatsen i Gävle har servicen försämrats. Flygklubben har bland annat behövt fixa en egen tankanläggning som de ställt upp på flygplatsen. I nuläget får flygklubben ha tanken kvar på platsen året ut, rapporterar SVT Gävleborg.

    Skogsjättarna kritiska

    Gävle kommun har nu planer på att sälja av landningsbanan på flygplatsen till en IT-verksamhet. Detta har mötts av protester från Mellanskog, Stora Enso och BIllerud Korsnäs som alla anser att länets krisberedskap försämras i och med försäljningen av landningsbanan. Dels om skogsbrandbevakningen uteblir, dels om möjligheten att ta emot vattenbombplan försvinner.

    – Risken är ju att man inte upptäcker små, pyrande bränder i skog och mark som man kan släcka tämligen enkelt. Gävleborg är ju ett väldigt skogsrikt landskap så det är viktigt att vi värnar om det när man ser vilken utveckling det kan bli om man inte gör åtgärder i tid, säger Per-Olov Jemth vid föreningsägda Mellanskog i Gästrikland till SVT.

    Letar nytt flygfält

    Jörgen Edsvik (S), kommunalråd i Gävle, säger att han förstår skogsbolagens kritik och uppger att kommunen kommer att se över möjligheten att anlägga ett nytt flygfält. Han understryker dock att det rör sig om ett enklare flygfält.

    Enligt Frivilliga flygklubbens vice flygchef Anders Hellström är det inte tillräckligt. Samhället kommer att få ångra beslutet att sälja flygplatsen, menar han.

    – Det här kommer att bli ett exempel i krishantering, där man kommer att tala om hur man inte ska göra, säger Anders Hellström till SVT.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen