Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Skog 8 november 2017

    Nu är det innovation som gäller för Stora Enso

    Massa- och pappersjätten Stora Enso har lämnat storinvesteringarna bakom sig. Nu är det framför allt innovation och försäljning som står i fokus.

    Den bilden gav vd Karl-Henrik Sundström i sitt inledningsanförande, med rubriken ”Accelerating our Renewable Future”, vid onsdagens kapitalmarknadsdag i London.

    ”Vi siktar på att introducera nya produkter och tjänster snabbare än någon annan. Vi ska vara i förarsätet vad gäller att ersätta icke-förnybara produkter med förnybara”, slog han fast.

    En rad ”megatrender” som global uppvärmning, urbanisering, digitalisering och en växande befolkning gynnar bolaget, hävdade Karl-Henrik Sundström.

    ”Allt som i dag tillverkas av fossilbaserade material kan i morgon göras av trä.”

    Uthållighet

    Nyckeln till att leverera uthållig, lönsam tillväxt är att jobba nära kunderna med fokus på innovation, med understöd av strukturerade processer och engagerade medarbetare, enligt bolagets strategibilder. Särskilt viktigt är det att nå slutkunderna i de mest lönsamma segmenten, förklarade vd:n vidare.

    ”Vi ska adressera de mest attraktiva slutkundssegmenten. Ju högre marknadsandel vi kan nå, desto högre blir lönsamheten”, sade han och lyfte fram vikten av att skaffa sig ett ”tidsmonopol” genom innovation.

    Nya produkter ökar inte bara intresset för bolaget, utan är redan i dagsläget lönsamma. Marginalerna för dessa är i själva verket högre än för existerande produkter, lät Karl-Henrik Sundström förstå.

    Tuffast för papper

    Av bolagets fem affärsområden är det papperstillverkningen inom Paper som har den tuffaste marknaden.

    ”Efterfrågan kommer inte att försvinna, men den kommer fortsätta att minska kommande år”, sade Karl-Henrik Sundström, som likväl förutsåg starka kassaflöden framöver.

    Det svagare tredje kvartalet för affärsområdet betecknade Stora-chefen som ett tillfälligt undantag, samtidigt som han förutspådde fortsatta effektiviseringar och kostnadsbesparingar.

    Även affärsområdet Wood fick ett särskilt omnämnande.

    ”Vi är nummer ett i Europa och nummer fyra i världen. Vi har ett premiumerbjudande och vi har stöd av ytterst avancerade digitala verktyg”, sade han och lyfte fram att affärsområdet har en hög avkastning på sysselsatt kapital.

    Bromsar i Polen och Kina

    Investeringarna bedöms enligt ett pressmeddelande på tisdagskvällen bli 550-600 miljoner euro 2018 (inklusive 100 miljoner euro i biologiska tillgångar), lägre än de 600-650 miljoner euro (även detta inklusive 100 miljoner i biologiska tillgångar) bolaget för ett år sedan spådde för 2017.

    Stora Enso har tidigare beslutat att inte gå vidare med planerna på en utvidgning av anläggningen i Ostroleka i Polen, då utbudet i marknaden redan föreföll att öka. Även i Kina har bolaget skrotat tidigare planer på ett nytt massabruk.

    PREMIUM: HVO-förslag möter motståndLÄS OCKSÅ: Stora Enso höjer avkastningsmålenPREMIUM: Bolag med skog i tre län till saluLÄS OCKSÅ: Norske Skog får förlängd frist – på obestämd tid

    Relaterade artiklar

    Till toppen