Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Skog 6 april

    Ett perfekt radarpar på vedbacken

    Byrsta.

    Massey Ferguson med vändbar förarplats och veteranen Volvo BM 650 är ett perfekt radarpar på vedbacken utanför Kumla. När ATL hälsar på ska 50 kubik klyvas.

     Lars Karlssons MF 6718S är anpassad för skogsjobb och den har specialbyggd vändbar förarplats. Skogsvagnen är en Moheda 151 4wd med kran som når 8,90 meter.
    Lars Karlssons MF 6718S är anpassad för skogsjobb och den har specialbyggd vändbar förarplats. Skogsvagnen är en Moheda 151 4wd med kran som når 8,90 meter. FOTO: Kenneth Fransson

    Våren har kommit till Byrsta utanför Kumla i Närke, men det är kalla nordliga vindar som kyler på vedbacken tidigt på morgonen. Det är däremot inget som märks på maskiner och förare. Här jobbar tre generationer Karlsson: Ida Karlsson, hennes far Lars och farfar Dick.

    Vedklyvningen är ett lagarbete och Lars Karlsson fyller matarbordet med björk. Han kommer ångande med sin MF 6718S och Mohedavagn. Det är ett rejält lass på runt 15 ton. Han stannar vid matarbordet och snurrar blixtsnabbt förarstolen och börjar lasta av.

    När MF 6718S lanserades 2017 var den världens starkaste fyrcylindriga traktor med 200 hästkrafter. Den utsågs också till ”Tractor of the Year” i klassen mellantraktorer. Den traktor som Lars Karlsson sitter i är unik och den har vändbar förarplats.

    – Jag specificerade vad jag ville ha och Ölmstad Smide vid Gränna byggde om den. Här har jag traktorn kopplad framför en Moheda 151 4wd-vagn med M75-kran som når 8,90 meter, berättar Lars Karlsson glatt.

     Lars Karlsson.
    Lars Karlsson. FOTO: Kenneth Fransson

    Modifierad på flera punkter

    Traktorbygget blev kanon och efter 500 timmar är han verkligen nöjd. När han byter körriktning och jobbar med kranen snurrar han bara stolen och slår till en strömbrytare på sidopanelen. Nu kan han köra lika bra bakåt. Gaspedal och broms finns på golvet, styrningen sköts med vippströmbrytare i högra armstödet och vid vänstra hyttstolpen finns det ett extra fram/back-reglage.

     Vid vänstra bakre hyttstolpen finns ett extra fram/back-reglage.
    Vid vänstra bakre hyttstolpen finns ett extra fram/back-reglage. FOTO: Kenneth Fransson

    – Eftersom traktorn har steglös växellåda är det bara att välja fram eller back och gasa och köra, säger han och visar.

    Men det är inte bara vändbar förarplats på den här traktorn, den är modifierad på en rad punkter för att klara närkampen med skogen. Jordbruksdraget är utbytt mot ett speciellt skogsdrag som ger bättre frigångshöjd. Dessutom har traktorn fått en komplett bukplåt, takfönster, hyttbåge med extra led-lampor, frontkamera och hitchkamera.

     Jordbruksdraget är utbytt mot ett speciellt skogsdrag som ger bättre frigångshöjd.
    Jordbruksdraget är utbytt mot ett speciellt skogsdrag som ger bättre frigångshöjd. FOTO: Kenneth Fransson
     Hyttbågen med extra led-lampor gör att Lars Karlsson ser lika bra i skogen även om det är mörkt.
    Hyttbågen med extra led-lampor gör att Lars Karlsson ser lika bra i skogen även om det är mörkt. FOTO: Kenneth Fransson

    Men smakar det så kostar det.

    Vad kostar det att få MF-traktorn fixad på det här sättet?

    – Jag skulle tro att det låg på närmare 150 000 kronor, svarar Lars Karlsson.

     Traktorn har fått en komplett bukplåt undertill.
    Traktorn har fått en komplett bukplåt undertill. FOTO: Kenneth Fransson
     Takfönstret baktill ger föraren bra sikt över kranen hela tiden.
    Takfönstret baktill ger föraren bra sikt över kranen hela tiden. FOTO: Kenneth Fransson
     Både frontkamera och hitchkamera hjälper föraren att hålla koll på närområdet.
    Både frontkamera och hitchkamera hjälper föraren att hålla koll på närområdet. FOTO: Kenneth Fransson

    Om MF-traktorn är bland det modernaste du kan hitta på marknaden i dag så är traktorn som driver vedmaskinen en veteran. Det är Volvo BM 650 och det är en riktig trotjänare här på gården. Traktorn köpte Dick Karlsson ny 1977 och i dag har den gått 5 000 timmar, men den ser ut att vara i nyskick.

     Gårdens trotjänare Volvo BM 650 med turbo från 1977 driver vedmaskinen. Den gamla Eskilstuna-traktorn är Ida Karlssons ögonsten.
    Gårdens trotjänare Volvo BM 650 med turbo från 1977 driver vedmaskinen. Den gamla Eskilstuna-traktorn är Ida Karlssons ögonsten. FOTO: Kenneth Fransson

    – Den är helt original förutom att motorn fick turbo 1980. Traktorn står bara ute när den används och vi vaxar den två gånger om året, berättar Ida Karlsson.

     Ida Karlsson med veterantraktorn Volvo BM 650. Den går runt 100 timmar per säsong och sköts extremt noggrant.
    Ida Karlsson med veterantraktorn Volvo BM 650. Den går runt 100 timmar per säsong och sköts extremt noggrant. FOTO: Kenneth Fransson

    I dag har den ett skönt pensionärsliv och går runt 100 timmar/år framför vedmaskinen.

    – Vi använder traktorns drivhjulsberoende kraftuttag och frikopplar växellådan. Det gör att motorn kan gå på 1 200 varv per minut och bränsleförbrukningen ligger bara på 4 liter i timmen, förklarar Lars Karlsson.

    Vedmaskinen är en Hakki Pilke 43Pro och den spakas av Ida Karlsson.

     Ida Karlsson spakar den finska vedmaskinen Hakki Pilke. Björkstockarna rullar från matarbordet till kap/klyven.
    Ida Karlsson spakar den finska vedmaskinen Hakki Pilke. Björkstockarna rullar från matarbordet till kap/klyven. FOTO: Kenneth Fransson

    – Det är fjärde säsongen vi använder den. Jag sköter matarbordet och kapning/klyvning går väldigt bra, berömmer hon.

    Veden tas om hand av en elevator och faller ned i säckar som rymmer 1,5 kubik. Det är två traktorer med frontlastare som står beredda att köra bort säckarna för att vedmaskinen ska gå så effektivt som möjligt.

     Efter kapning och klyvning faller veden ned på elevatorn och förs vidare.
    Efter kapning och klyvning faller veden ned på elevatorn och förs vidare. FOTO: Kenneth Fransson
     Veden lastas i säckar på 1,5 kubikmeter och det är två traktorer som sköter mottagningen. Det innebär att vedmaskinen kan gå hela tiden.
    Veden lastas i säckar på 1,5 kubikmeter och det är två traktorer som sköter mottagningen. Det innebär att vedmaskinen kan gå hela tiden. FOTO: Kenneth Fransson

    Kumla Lots & Entreprenad AB

    Ort: Byrsta, Kumla, Närke.

    Ägare: Lars Karlsson.

    Verksamhet: Maskinstation med legokörning och vedförsäljning.

    Startade vedförsäljning: 2007.

    Åker: Utarrenderad.

    Skog: 35 hektar.

    Anställda: Inga. Men i vedproduktionen hjälper Lars Karlssons dotter och far till.

    Traktorpark: MF 6718S, 2018, 500 tim, med vändbar förarplats. MF 6619, 2015, 1 500 tim, med frontlastare. MF 6455, 2012, 3 000 tim, med frontlastare. Volvo BM 650 med turbo, 1977, 5 000 tim.

    Skogsvagn: Moheda 151 4wd med M75-kran.

    Vedmaskin, kap/klyv: Hakki Pilke 43Pro, 2018.

    Matarbord: Hakki Pilke, 2012.

    Lastväxlarvagn: Bigab 14-17.

    Massey Ferguson 6718S

    Tillverkare: Agco, Massey Ferguson, Frankrike.

    Började tillverkas: 2017.

    Skogsanpassad: Av Ölmstad Smide och Närkes Traktorcenter efter Lars Karlssons direktiv.

    Motor: Fyrcylindrig Agco Power Common rail-diesel.

    Cylindervolym: 4,9 liter.

    Motoreffekt: 200 hästkrafter med boost.

    Växellåda: Steglös Dyna-VT. Finns andra alternativ.

    Hjulbas: 2,67 meter.

    Längd: 4,93 meter.

    Höjd: 3,02 meter.

    Vikt: 6,3 ton standard. Får belastas till 12,5 ton.

    Volvo BM 650

    Tillverkare: Volvo BM, Eskilstuna

    Tillverkades: 1970–1982.

    Antal tillverkade: 26 120. Dessutom 1 502 gula Industri och 2 080 basmaskiner till andra tillverkare.

    Motor: Fyrcylindrig Volvo D42-diesel (denna har eftermonterat turboaggregat).

    Cylindervolym: 4,2 liter.

    Motoreffekt: 78 hästkrafter original (denna är uppskruvad och bromsad till 115 hästkrafter).

    Växellåda: 8 fram/2 back alternativt 16 fram/4 back med snabbväxel.

    Hjulbas: 2,44 meter.

    Längd: 3,68 meter.

    Bredd: 2,65 meter.

    Höjd: 2,65 meter.

    Vikt: 3,8 ton standard.

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen