Ett perfekt radarpar på vedbacken
Massey Ferguson med vändbar förarplats och veteranen Volvo BM 650 är ett perfekt radarpar på vedbacken utanför Kumla. När ATL hälsar på ska 50 kubik klyvas.
Våren har kommit till Byrsta utanför Kumla i Närke, men det är kalla nordliga vindar som kyler på vedbacken tidigt på morgonen. Det är däremot inget som märks på maskiner och förare. Här jobbar tre generationer Karlsson: Ida Karlsson, hennes far Lars och farfar Dick.
Vedklyvningen är ett lagarbete och Lars Karlsson fyller matarbordet med björk. Han kommer ångande med sin MF 6718S och Mohedavagn. Det är ett rejält lass på runt 15 ton. Han stannar vid matarbordet och snurrar blixtsnabbt förarstolen och börjar lasta av.
När MF 6718S lanserades 2017 var den världens starkaste fyrcylindriga traktor med 200 hästkrafter. Den utsågs också till ”Tractor of the Year” i klassen mellantraktorer. Den traktor som Lars Karlsson sitter i är unik och den har vändbar förarplats.
– Jag specificerade vad jag ville ha och Ölmstad Smide vid Gränna byggde om den. Här har jag traktorn kopplad framför en Moheda 151 4wd-vagn med M75-kran som når 8,90 meter, berättar Lars Karlsson glatt.
Modifierad på flera punkter
Traktorbygget blev kanon och efter 500 timmar är han verkligen nöjd. När han byter körriktning och jobbar med kranen snurrar han bara stolen och slår till en strömbrytare på sidopanelen. Nu kan han köra lika bra bakåt. Gaspedal och broms finns på golvet, styrningen sköts med vippströmbrytare i högra armstödet och vid vänstra hyttstolpen finns det ett extra fram/back-reglage.
– Eftersom traktorn har steglös växellåda är det bara att välja fram eller back och gasa och köra, säger han och visar.
Men det är inte bara vändbar förarplats på den här traktorn, den är modifierad på en rad punkter för att klara närkampen med skogen. Jordbruksdraget är utbytt mot ett speciellt skogsdrag som ger bättre frigångshöjd. Dessutom har traktorn fått en komplett bukplåt, takfönster, hyttbåge med extra led-lampor, frontkamera och hitchkamera.
Men smakar det så kostar det.
Vad kostar det att få MF-traktorn fixad på det här sättet?
– Jag skulle tro att det låg på närmare 150 000 kronor, svarar Lars Karlsson.
Om MF-traktorn är bland det modernaste du kan hitta på marknaden i dag så är traktorn som driver vedmaskinen en veteran. Det är Volvo BM 650 och det är en riktig trotjänare här på gården. Traktorn köpte Dick Karlsson ny 1977 och i dag har den gått 5 000 timmar, men den ser ut att vara i nyskick.
– Den är helt original förutom att motorn fick turbo 1980. Traktorn står bara ute när den används och vi vaxar den två gånger om året, berättar Ida Karlsson.
I dag har den ett skönt pensionärsliv och går runt 100 timmar/år framför vedmaskinen.
– Vi använder traktorns drivhjulsberoende kraftuttag och frikopplar växellådan. Det gör att motorn kan gå på 1 200 varv per minut och bränsleförbrukningen ligger bara på 4 liter i timmen, förklarar Lars Karlsson.
Vedmaskinen är en Hakki Pilke 43Pro och den spakas av Ida Karlsson.
– Det är fjärde säsongen vi använder den. Jag sköter matarbordet och kapning/klyvning går väldigt bra, berömmer hon.
Veden tas om hand av en elevator och faller ned i säckar som rymmer 1,5 kubik. Det är två traktorer med frontlastare som står beredda att köra bort säckarna för att vedmaskinen ska gå så effektivt som möjligt.
Kumla Lots & Entreprenad AB
Ort: Byrsta, Kumla, Närke.
Ägare: Lars Karlsson.
Verksamhet: Maskinstation med legokörning och vedförsäljning.
Startade vedförsäljning: 2007.
Åker: Utarrenderad.
Skog: 35 hektar.
Anställda: Inga. Men i vedproduktionen hjälper Lars Karlssons dotter och far till.
Traktorpark: MF 6718S, 2018, 500 tim, med vändbar förarplats. MF 6619, 2015, 1 500 tim, med frontlastare. MF 6455, 2012, 3 000 tim, med frontlastare. Volvo BM 650 med turbo, 1977, 5 000 tim.
Skogsvagn: Moheda 151 4wd med M75-kran.
Vedmaskin, kap/klyv: Hakki Pilke 43Pro, 2018.
Matarbord: Hakki Pilke, 2012.
Lastväxlarvagn: Bigab 14-17.
Massey Ferguson 6718S
Tillverkare: Agco, Massey Ferguson, Frankrike.
Började tillverkas: 2017.
Skogsanpassad: Av Ölmstad Smide och Närkes Traktorcenter efter Lars Karlssons direktiv.
Motor: Fyrcylindrig Agco Power Common rail-diesel.
Cylindervolym: 4,9 liter.
Motoreffekt: 200 hästkrafter med boost.
Växellåda: Steglös Dyna-VT. Finns andra alternativ.
Hjulbas: 2,67 meter.
Längd: 4,93 meter.
Höjd: 3,02 meter.
Vikt: 6,3 ton standard. Får belastas till 12,5 ton.
Volvo BM 650
Tillverkare: Volvo BM, Eskilstuna
Tillverkades: 1970–1982.
Antal tillverkade: 26 120. Dessutom 1 502 gula Industri och 2 080 basmaskiner till andra tillverkare.
Motor: Fyrcylindrig Volvo D42-diesel (denna har eftermonterat turboaggregat).
Cylindervolym: 4,2 liter.
Motoreffekt: 78 hästkrafter original (denna är uppskruvad och bromsad till 115 hästkrafter).
Växellåda: 8 fram/2 back alternativt 16 fram/4 back med snabbväxel.
Hjulbas: 2,44 meter.
Längd: 3,68 meter.
Bredd: 2,65 meter.
Höjd: 2,65 meter.
Vikt: 3,8 ton standard.
Kommentarer
Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.