Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Skog 21 november

    Minskat resande kan öka julgransförsäljningen

    Skåne Tranås

    Inställda julresor i pandemins kölvatten kan ge julgransförsäljningen en extra skjuts i år. Men för julgransodlaren Tommy Wahlgren var det nära att sitka-barrlusen fick fäste.

    1982 anlade Tommy Wahlgren med familj en halv hektar stor julgransodling på gården Odenslund på Österlen. Länge arbetade han heltid på ett kraftbolag men sedan några år tillbaka är odlingen, som expanderat till drygt nio hektar, hans huvudsyssla.

    Om alla plantor räknas med står uppskattningsvis 40 000 till 50 000 kungs- och rödgranar i odlingen.

     Tommy Wahlgren fick bukt med sitka-barrlusen i tid, nu hoppas han på lite gynnsammare kyla när granarna ska huggas.
    Tommy Wahlgren fick bukt med sitka-barrlusen i tid, nu hoppas han på lite gynnsammare kyla när granarna ska huggas. FOTO: Jonatan Jacobson

    – Jag räknar med att varje gran behöver en åtgärd fyra till fem gånger per år och det är mestadels manuellt jobb. Jag gallrar ut och sanerar mycket, men lönsamheten är hyfsad ändå, säger Tommy Wahlgren.

    I våras var det nära att sitka-barrlusen fick fäste i ett bestånd med rödgranar, men som tur var upptäckte han insekten i tid. Tommy Wahlgren har hört talas om flera odlare som haft problem med lusen, som kan ödelägga stora områden.

    – Det är första gången som jag drabbas, men jag kom ut i sista minuten och sprutade så jag lyckades rädda det mesta. Det är kanske 1 000 granar kvar som har skador, säger han.

    Tommy Wahlgren brukar sälja 2 000–3 000 julgranar per år. Försäljningen är relativt jämt fördelad mellan gårdsbutiken och partiförsäljning till lokala torg- och blomsterhandlare. De återkommande kunderna gör att han inte blir så påverkad av prispressen från Danmark.

    – Känslan är att rödgranen har tagit tillbaka lite i volym från kungsgranen, många vill ha en traditionell gran. Självhuggningen har också ökat genom åren, säger han.

     Tommy Wahlgren inspekterar ett bestånd med kungsgran.
    Tommy Wahlgren inspekterar ett bestånd med kungsgran. FOTO: Jonatan Jacobson

    Tidig med mindre granar

    Han säljer även pyntegrönt som klipps från större träd eller granar som inte duger till julgransförsäljning. Tommy Wahlgren var också tidig med att marknadsföra mindre granar från en halvmeter till en meter.

    – Särskilt i år har jag märkt att försäljningen av pyntegrönt har ökat och smågranarna har länge vuxit i popularitet. Har man en sådan som Ernst Kirschsteiger, som ställer smågranar på varje pall, då ökar försäljningen, säger han.

    Julgransodlarnas branschorganisation ser också hur inredningstrender påverkar försäljningen av granris och kransar positivt. När det gäller tillgång och efterfrågan på julgranar ser prognosen ut ungefär som förra året.

     Smågranar har blivit allt populärare bland kunderna.
    Smågranar har blivit allt populärare bland kunderna. FOTO: Jonatan Jacobson

    – Vi har ungefär samma kalkyler gällande prisbilden. Den övergripande trenden är att folk vill köpa mer närodlade och svenska julgranar, det kan hänga ihop med miljötänkandet. Och så vill konsumenten ha en färsk gran, säger Magnus Jönsson, ordförande för Sydsveriges julgran- och pyntegröntodlarförening.

    På grund av pandemin kommer troligtvis fler att fira julen hemma detta år, något som kan påverka försäljningen.

    – Man har aldrig facit när det gäller pandemin, men vi hoppas att många som till exempel inte kan åka utomlands vill ha det lite extra fint hemma och köper en gran, säger Magnus Jönsson.

    Tommy Wahlgren är inne på samma spår.

    – Nu reser folk inte och då tror jag att fler vill ha gran hemma, säger han.

     När ATL kommer på besök packar Tommy Wahlgren pyntegrönt, julgranarna börjar huggas i slutet av november.
    När ATL kommer på besök packar Tommy Wahlgren pyntegrönt, julgranarna börjar huggas i slutet av november. FOTO: Jonatan Jacobson

    Odenslunds julgranar

    Bolagsform: Enskild firma.

    Ägare: Tommy Wahlgren.

    Antal anställda: En på 75 procent på helår, samt en eller två som hjälper till vid säsong.

    Omsättning: ”Runt 400 000 kronor, kan bli lite plus eller minus från år till år.”

    Resultat: ”Svårt att säga en siffra, jag har alltid återinvesterat så mycket jag kunnat i odlingen.”

    Areal: Runt åtta till nio hektar.

    Maskinpark: Två traktorer, en John Deere och en gammal Ford, med vagnar. Har även nytta av den smala åkgräsklipparen Raptor Vari som kan klippa mellan odlingsraderna.

    Storlek på investering: Åkgräsklipparen Raptor Warni kostade cirka 40 000 kronor.

    Kalkyl vid investering – så räknar vi: ”Maskinen ger främst ett mervärde då mindre bekämpningsmedel behövs.”

    Så jobbar vi med hållbarhet: ”Vid nyplantering har vi använt kemisk ogräsbekämpning men jag försöker köra med maskin emellan, det funkar ganska bra men tar mer tid.”

    Odlarens tips för bästa granresultat

    • Man tänker kanske att julgranar sätts på den sämsta marken men det är fel, marken måste vara väldränerad.

    • Var medveten om arbetsinsatsen. När jag hade mitt andra heltidsjobb fick jag gallra bort hälften av granarna, i dag är ungefär 75 procent tillräckligt bra för att säljas som julgranar.

    • Det pratas mycket om ekologisk odling, men kunden vill oftast ha en vacker gran. Om marken inte är ovanligt gynnsam krävs gödning för att granen ska få fin färg.

     Den 26 november börjar gårdsförsäljningen hos Odenslunds julgranar.
    Den 26 november börjar gårdsförsäljningen hos Odenslunds julgranar. FOTO: Jonatan Jacobson

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen