Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Skog 12 mars

    Mer biobränsle i luften kan gynna skogsägare

    Obligatorisk inblandning av fossilfritt bränsle i flygbränsle föreslås från flera håll. Men att få tag på tillräckligt mycket bränsle är svårt.

     Holländska flygbolaget KLM och svenska skogsjätten Södra har inlett ett samarbete för att ta fram biobränsle till flygplan.
    Holländska flygbolaget KLM och svenska skogsjätten Södra har inlett ett samarbete för att ta fram biobränsle till flygplan. FOTO: Mostphotos

    I det så kallade januariavtalet mellan Centerpartiet, Liberalerna, Miljöpartiet och Socialdemokraterna finns det krav på att allt flygbränsle ska blandas med fossilfritt bränsle, som till exempel biodrivmedel från skogen. Samma sak föreslog utredaren Maria Wetterstrand när hon nyligen lämnade över sin utredning om hållbara biobränslen inom flyget till regeringen.

    I nuläget har flera flygbolag svårt att få tag på tillräckligt med biobränsle och skogsjätten Södra håller noga koll på flygbranschens efterfrågan.

    ”Skogen blir mer värdefull”

    – Vi har haft möten för att se vilka produkter de har och hur de kan utvecklas. Vi har redan nu ett samarbete med holländska flygbolaget KLM, säger Henrik Brodin, affärsutvecklare av biodrivmedel på Södra.

    – Detta gör givetvis att skogsägares skog blir ännu mer värdefull och att man kan få mer betalt för den i framtiden, fortsätter Henrik Brodin.

    Efterfrågan för stor

    Enligt siffror som Ny Teknik tagit del av har Swedavia, som driver Sveriges tio största flygplatser, haft svårt att få tag på biobränslen. Under 2017 beställde företaget 450 ton biobränsle men det slutade med att de bara fick 12 ton på grund av att tillverkarna inte kunde leverera mer.

    ”Måste skynda på utvecklingen”

    Även svenska SAS hade problem med att hitta biobränslen och köpte enligt årsredovisningen cirka 100 ton biobränsle, vilket är en väldigt liten del av de totala 1 369 000 ton bränsle som företaget använde under 2018.

    – Vi måste skynda på den här utvecklingen. Det kan vi göra med hjälp av styrmedel, förhoppningsvis tidigt under mandatperioden så att vi kan börja ställa om så snart som möjligt, säger Helena Gellerman, riksdagsledamot och Liberalernas trafikpolitiska talesperson till Ny Teknik.

    Fyrpartiavtalet om flygbränslet

    I fyrpartiöverenskommelsen mellan Centerpartiet, Liberalerna, Miljöpartiet och Socialdemokraterna finns krav på obligatorisk inblandning av fossilfritt bränsle och ekonomiska incitament till hög inblandning av hållbart bränsle med som åtgärder för att minska flygets klimatpåverkan. Men till dess att ett nytt system för flygbränsleskatt finns på plats blir dagens biljettskatt på flygresor kvar.

    Källa: TT

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen