Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Skog 12 augusti

    Massafabrikens aska blir skogsbilväg

    Aska från massaindustrin kan användas för att bygga skogsbilvägar med hög bärighet. Det visar en försöksstudie som SCA och Skogforsk har genomfört på två testvägar i Medelpad.

     Askan från SCA:s massabruk Östrand i Timrå kan i framtiden användas till att bygga skogsbilvägar.
    Askan från SCA:s massabruk Östrand i Timrå kan i framtiden användas till att bygga skogsbilvägar. FOTO: Birgitta Sennerdal

    Varje år bildas tusentals ton flygaska när SCA gör energi av skogsråvara som grenar och toppar. Samtidigt bygger bolaget ungefär hundra mil skogsbilvägar. Förhoppningen är att i framtiden kunna kombinera dessa båda faktum genom att blanda restprodukten aska med grus till ett vägunderlag. Skogsforsk, som fick uppdraget att göra studien, har gjort löpande mätningar av bärighet och kvalitet på de båda testvägarna i Medelpad.

    – Det här projektet har visat att vi får väldigt bra vägar, säger Tomas Johansson, verksamhetsutvecklare på SCA, till Sveriges Radio.

    Studien visar enligt SCA att aska i regel ger hårdare vägar med mycket bra bärighet, jämfört med en vanlig skogsbilväg. Ett potentiellt problem är dock att askan dammar mycket vilket gör att den måste lagras torrt och täckas över så den inte utsätts för vatten innan vägbygget. Jämfört med en vanlig skogsbilväg är det även dyrare att bygga med aska – något som möjligen kan kompenseras av att den goda bärigheten ger ett minskat behov av underhållsarbete efterhand.

    – Vägarna klarade årets tjällossning mycket bra liksom de transporter som skedde då. Men det blir intressant att följa dem över en längre tid, säger Tomas Johansson till SCA:s hemsida.

    Relaterade artiklar

    Till toppen