Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Skog 31 december 2017

    LRF: Tanklöst med höjd dieselskatt

    Med det nya året kommer höjd dieselskatt. Lantbrukarnas Riksförbund, LRF räknar med att hela branschen får ökade kostnader med totalt 80 miljoner.

     Lars-Erik Lundkvist, näringspolitisk talesperson på LRF.
    Lars-Erik Lundkvist, näringspolitisk talesperson på LRF. FOTO: LRF

    Regeringen har bestämt att bensin- och dieselskatten ska höjas mer än konsumentprisindex varje år, och redan på måndag blir drivmedlen dyrare. Som ATL tidigare har berättat höjs dieselskatten med 20 öre exklusive moms nästa år. Återbetalningen ligger kvar på 1,70, men i praktiken urholkas återbetalningen med drygt 20 öre även om samma nominella belopp återbetalas.

    Den höjda dieselskatten som införs 2018 kommer att kosta det svenska lant- och skogsbruket 80 miljoner kronor, tror LRF.

    – Återbetalningen på 1,70 är viktig för oss och det är alltid tråkigt när den urholkas i samband med sådana här skattehöjningar. De där 21,3 örena slår igenom på de volymerna. Det blir ganska många miljoner i ökade kostnader, säger Lars-Erik Lundkvist, näringspolitisk talesperson på LRF.

    LÄS MER: Dieseltjuvar slog till LÄS OCKSÅ: Tio mest lästa tekniknyheternaLÄS MER: Naturvårdsverket mörkar HVO-minskning

    ”Vi får inte exportera miljöavtryck”

    Det blir många tunnor med diesel som behövs i de gröna näringarna under ett år. Enligt LRF:s utredning förbrukas cirka 250 miljoner liter diesel i lantbruket och 150 miljoner liter i skogsbruket årligen.

    – Nu gäller det att försöka täcka den här typen av kostnadsökningar så att det inte drabbar lönsamheten i företagen. Förväntas vi producera mer livsmedel i jordbruket så är det naturligtvis svårt, säger Lars-Erik Lundkvist.

    Syftet med skattehöjningen är dels att de högre priserna på fossila drivmedel ska få fler att välja miljövänligare alternativ, dels att få nya intäkter till statskassan, enligt regeringen.

    – Vi ser också att det finns ett behov att ställa om till förnyelsebara bränslen och att det finns alternativ. Samtidigt måste vi ha rimliga konkurrensvillkor så att vi inte exporterar miljöavtryck. Det här riskerar att tränga ut svensk produktion på sikt, säger Lars-Erik Lundkvist.

    LÄS MER: Domstolen: Inget stopp för skyddsjakt på vargATLTV: 100 år med ÖSA – se vårt matiga reportagePREMIUM: Vill ge fossila bränslen en match med vete

    Läs mer om

    Till toppen