Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Skog 16 april

    Konkurrensen mellan huggtillverkarna ökar

    Markaryd

    Huggtillverkaren Erjo står i startblocken för att kapa åt sig marknadsandelar i södra Sverige.

     OP-gruppen går allt mer från försäljningsbolag till att även vara tillverkare. OP Höglunds gör lastbilssläp och OP Erjo flishuggar. I OP Teknik utvecklas bland annat styrsystem för skogen, här OP Operator som gör att man kan hantera kranen inifrån lastbilshytten.
    OP-gruppen går allt mer från försäljningsbolag till att även vara tillverkare. OP Höglunds gör lastbilssläp och OP Erjo flishuggar. I OP Teknik utvecklas bland annat styrsystem för skogen, här OP Operator som gör att man kan hantera kranen inifrån lastbilshytten. FOTO: OP

    Erjo i Markaryd byggde stabila flishuggar i en hantverksliknande tradition fram till 2016 då företaget gick i konkurs. Det räckte inte med de fem-sex huggar de producerade per år.

    Konkursboet köptes av södra Sveriges största John Deere-återförsäljare, OP Gruppen med säte i Kristianstad.

    OP servar John Deeres skogsmaskiner och skotare används ofta som bärare för huggar. Därtill äger OP lastbilspåbyggaren Höglunds i Säffle. Genom köpet får Erjo-huggarna dessutom tillgång till OP:s servicenätverk med nio stationer i Sverige samt fyra i de nordiska grannländerna.

    Tvist om varumärket

    Ytterligare en synergieffekt är att OP säljer de tyska tunga huggarna från Doppstad. Dessa är mer anpassade för terminalhuggningar av stamved. Erjos huggar är lättare, går på högre varvtal och passar mer för grot-huggning.

    Ett perfekt äktenskap? Ja, men det har inte varit alldeles enkelt framkommer det när ATL har besöker verkstaden i Markaryd.

    Erjo drevs inte som ett modernt företag och det senaste året har gått åt till att systematisera reservdelslager, gå igenom ritningar och få in dem i ett modernt cad-system och bygga ett affärssystem för försäljning och ekonomi.

    Det uppstod också en juridisk tvist om varumärket Erjo som inte löstes förrän i december 2017. Först nu kan man gå ut och annonsera utan att riskera skadestånd.

    Nu börjar Erjo alltså bli flygfärdigt och för ett halvår sedan anställdes säljaren Jon Sandberg för att bearbeta marknaden.

    Nordiska partners

    Ungefär samtidigt som Erjo gick i konkurs köpte värmländska Värmdal Traktorservice företaget Transportteknik i Nybro. Värmdal saluför tyska Jenz hela huggsortiment och med Transportteknik fick Jenz en servicestation i södra Sverige.

    Därmed har den gamla marknadsledaren Bruks fått två aktiva konkurrenter på det sågverkstäta höglandet.

    Erjos idé är att tillverka stryktåliga basenheter för skotare, dumprar, lastbilar (PTO-driven eller med egen motor för huggen) samt griplastarkärror efter traktor. För att OP:s köp ska lyckas krävs det nu att Erjo kommer upp i volym. Eftersom OP säljer Doppstad i Norge, Finland och Danmark kan Erjo mycket väl hänga på den organisationen.

    På väg till kontinenten?

    Men det stora genombrottet vore om Erjos huggar kunde säljas via Doppstads nätverk på kontinenten. OP har sålt den privatägda tyska firman Doppstads huggar i 30 år och samarbetet är omfattande.

    Bland annat har Erjo nu fått samma digitala konstruktionsprogram som Doppstad använder och det pågår ett tekniskt samarbete.

    Att Erjo skulle säljas genom Doppstads kontinentala kanaler är dock inget som OP Systems vd Mats Olofsson vill kommentera i nuläget.

    LÄS OCKSÅ: Ökad flisimport när massavedspriset stigerLÄS OCKSÅ: Svårt sälja flis från SalixLÄS OCKSÅ: Så stor är vedmarknadenLÄS OCKSÅ: Flis blir kraftvärme i miniverk

    Till toppen