Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Skog 14 november

    Covid-19 satte stopp för norska jaktkunder

    Få norrmän och inga nordamerikaner. Ändå blev årets säsong ganska okej för jämtländska jaktarrangören Fjelljakt.

     Fjelljakt har 16 000 hektar sammanhängande jaktmark utan några vägar. Enda sättet att kunna utnyttja marken är att använda helikopter. Både för att flyga ut jägare och för att ta hem fällda älgar.
    Fjelljakt har 16 000 hektar sammanhängande jaktmark utan några vägar. Enda sättet att kunna utnyttja marken är att använda helikopter. Både för att flyga ut jägare och för att ta hem fällda älgar. FOTO: Philippe Jaeger

    Fjelljakt, som drivs av The Swedish Mountain Company, har 16 000 hektar sammanhängande jaktmark i Jämtland strax utanför Åre. Här erbjuder Johan Persson, delägare och vd, och hans personal rip- och älgjakt under drygt två månader på hösten.

    – Vi har förlorat pengar som alla andra. Men jag tror att jakterna är det sista som våra kunder ställer in, säger han.

    I år har tyska, spanska, holländska och österrikiska kunder besökt den omskrivna jaktvillan. Däremot kom det ytterst få norrmän på grund av de norska reserestriktionerna. Många norrmän hade som vanligt bokat in sig till den svenska rippremiären den 25 augusti, två veckor tidigare än den norska som startar den 10 september. 

    – De hade kunnat komma hit om de ville, nu ville de inte sitta i karantän när de kom hem till Norge så de fick betala en hel del ändå, säger Johan Persson.  

    Stor internationell marknad

    En kundgrupp som helt uteblev i år var de nordamerikanska kunderna.

    – De brukar passa på att komma till oss när de är i Europa och uträttar andra ärenden, eller kanske ska vidare för att jaga en vecka i Spanien eller i något annat europeiskt land, säger Johan Persson.

     Johan Persson är grundare till och delägare i Fjelljakt. Förutom att ta emot kunder arbetar Johan Persson som guide vid älgjakterna som bedrivs med ställande hundar.
    Johan Persson är grundare till och delägare i Fjelljakt. Förutom att ta emot kunder arbetar Johan Persson som guide vid älgjakterna som bedrivs med ställande hundar. FOTO: MATS LIND

    Det finns en stor internationell marknad.

    – Många jägare gör en safariresa varje år. De sitter och läser The Magic Safari Lodges där vi är en av cirka 60 jaktarrangörer som omnämns. För oss är det en bra marknadsföringskanal, säger Johan Persson.

    Fjelljakts jaktvilla Medstugan byggdes 1896 och är kulturminnesmärkt. Att hyra hela jaktstugan med tio bäddar kostar 125 000 kronor per dygn plus moms, därutöver tillkommer troféavgifter på 4 000–30 000 kronor beroende på vilket djur som kunden fäller.

    ”Lätt att bli mångsysslare”

    Det är svårt att vara jaktarrangör i Sverige. Jaktsäsongen är kort, speciellt i norra Sverige. Konkurrenterna i andra världsdelar kan bedriva jakt året om och de har lägre kostnader.

     Fjelljakts jaktvilla. Säsongen, som startar med ripjakt 25 augusti, är kort – bara lite drygt två månader.
    Fjelljakts jaktvilla. Säsongen, som startar med ripjakt 25 augusti, är kort – bara lite drygt två månader. FOTO: Michel Agel

    – Det är lätt att bli mångsysslare, men där tror jag att många företag gör fel. Som mångsysslare uppfattas du inte som tillräckligt professionell för att locka internationella kunder som är beredda är betala, säger Johan Persson och fortsätter:

    – Vi gör det vi är bra på, det vill säga rip- och älgjakt, och säger nej till resten. Allt handlar om ”success-rate” och god service.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen