Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Skog 8 januari 2008

    Idag är sista dagen att klaga

    Det går att få rejält med extra ersättning efter stormen Gudrun. Ola Bokelund fick 160000 kronor mer av Länsförsäkringar.

    Skogsentreprenören och skogsägaren Ola Bokelund fick 30 procent högre ersättning för sin stormskog sedan han låtit Skogssällskapet granska hans försäkringsärende. Foto: Torbjörn Esping
    Skogsentreprenören och skogsägaren Ola Bokelund fick 30 procent högre ersättning för sin stormskog sedan han låtit Skogssällskapet granska hans försäkringsärende. Foto: Torbjörn Esping

    LJUNGBY ATL
    Som ATL avslöjade under hösten har försäkringsbolagen betalat ut i storleksordningen 100 miljoner kronor för lite för de förhöjda stubbarna på stormhyggena.
    Skogsägaren Ola Bokelund reagerade efter artiklarna och lät Skogssällskapet gå igenom hans ärende.

    Pengarna på kontot

    Till de 370000 kronor som han redan fått, hade Ola Bokelund rätt till 160000 kronor till. Bland annat för groten som inte gick att ta vara på.
    Pengarna är nu insatta på kontot.

    – Jag hade inga problem med Länsförsäkringar. Siffrorna kunde inte bli rätt förrän man hade facit i hand och kunde se vad man hade kvar på hyggena och hur det blev med priser och kostnader.

    På tisdagen är det sista dagen att klaga på försäkringsersättningen efter Gudrun. Vad tycker du att skogsägare ska göra?

    – De ska kräva att de får uppskov. Det är inte fel att låta någon annan part göra en uppföljning och titta så att allting är med.

    Ska man inte bara glömma och se framåt?

    – Nej, man har sin rätt. Du har betalat en premie för att få ersättning, säger Ola Bokelund eftertänksamt i sin huggarvagn i Kärringe, där han hugger fram hagmark.

    Få klagomål

    Ulf Johansson var stormsamordnare på LRF i Halland och har satt sig in i "stubbskandalen".
    Han ger följande råd till drabbade skogsägare:

    – Om man känner att man fått fel ersättning ska man ta kontakt med sitt försäkringsbolag och titta på ärendet.

    Än så länge är det mycket få av dem som fått för lite i stubb­ersättning som har klagat.

    – Folk kan vara så pass nöjda så att de inte vill dra i det. Mycket handlar trots allt om den personliga nöjdheten, säger Ulf Johansson.

    Nöjd redan innan

    Faktum är att Ola Bokelund var tillfreds redan med den första ersättningen.

    – Jag fick rätt så rejält med pengar. Jag var nöjd, det är det som är det märkliga.

    Att han hade rätt till 30 procent mer kunde han inte ana.

    – Det gjorde mig väldigt förvånad. Det trodde jag ju aldrig.

    Torbjörn Esping

    Relaterade artiklar

    Till toppen