Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Skog 4 februari

    Husqvarna flaggar för potentiell stor corona-effekt

    Efter ett 2019 med en marginellt positiv försäljningstillväxt räknar Husqvarna med en ökning 2020 i linje med bolagets tillväxtmål på 4-5 procent.

    FOTO: Tobbe Nilsson / TT

    Det säger Husqvarnas vd Kai Wärn till Nyhetsbyrån Direkt.

    För helåret 2019 ökade koncernens försäljning med 1 procent, justerat för valutakurseffekter och den lämnade Consumer Brands-verksamheten, motsvarande 1,4 miljarder kronor omsättning för helåret. Under 2020 lämnas Consumer Brands-verksamhet motsvarande 2,2 miljarder kronor i omsättning.

    Husqvarnas mål är att växa 2 procentenheter bättre än marknaden.

    ”Det kan mycket väl vara så att marknaden var negativ 2019, men vi har inte all statistik ännu”, säger vd:n.

    Är plus 1 procent ett bra rättesnöre för hur Husqvarnas tillväxt kan bli 2020?

    ”För 2020 bedömer vi att vi är tillbaka till ett mer normaliserat år med en marknadstillväxt på 2-3 procent, där vi siktar på 2 procentenheter högre, så att vi borde landa på 4-5 procents tillväxt”, säger Kai Wärn.

    Rörelseresultatet i det fjärde kvartalet påverkades av väsentligt minskade produktionsvolymer, som resulterade i underabsorption, samt produktmixeffekter.

    ”Vi har reducerat lagret med 600 miljoner kronor i jämförbar valuta. Vi har varit rätt så hårda eftersom vi haft höga lager. Vi hade en fantastisk start på 2019 men efter det var året inte så överhävligt, lite av en besvikelse i det andra kvartalet och det andra halvåret har inte heller varit så mycket att hänga i julgranen”, säger Kai Wärn.

     Kai Wärn, vd på Husqvarna Group. Arkivbild.
    Kai Wärn, vd på Husqvarna Group. Arkivbild. FOTO: Magnus Hjalmarson Neideman / SvD / TT

    Coronavirus ett orosmoment

    Baserat på nuvarande information förutser Husqvarna inga väsentliga affärsstörningar relaterade till coronavirusutbrottet, om komponenttillförseln normaliseras under de kommande veckorna, medan det kan bli väsentligt om det kvarstår i mars, heter det i rapporten.

    ”Om det normaliseras under de närmaste två, max tre veckorna då tror jag att vi kan hantera det med en minimal påverkan. Men om det håller i sig in i mars då börjar vi få signifikanta eftersläpningar (significant backlogs) för en hel del produkter och då kan det bli i magnituden miljarder kronor i eftersläpningar (backlog)”, säger Kai Wärn.

    Husqvarnas försäljningstillväxt för robotgräsklippare och övriga batteridrivna produkter landade på mellan 5 och 10 procent för helåret 2019, en utveckling som enligt vd:n ”sannolikt” var bättre än marknadstillväxten. För 2020 finns det enligt Kai Wärn ingen anledning att avvika från vad bolaget uppgav på sin kapitalmarknadsdag, att tillväxt kan bli runt 15 procent.

    Utdelningsförslaget ligger på oförändrade 2,25 kronor per aktie trots ett rejält stigande rörelseresultat 2019. Varför då?

    ”Det är en bra fråga. Jag tror bara att det är ett utslag av en viss konservativ hållning och jag är säker på att det blir mer höjningar framöver”, kommenterar Kai Wärn.

    Relaterade artiklar

    Till toppen