Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Skog 25 mars

    Plantskola på tillväxt

    Laholm.

    Företaget Nordic Plantcenter AB i Laholm har ökat sin försäljning med en miljon skogsplantor per år de senaste tre åren. Med nya förvärvet Våxtorps Plantskola är företaget nu redo att skala upp.

     Nordic Plant Centers kärnprodukter är T-plus, som är omskolad täckrotsplanta, och traditionell barrot. Kunderna är framförallt skogsbolag, sågverkskoncerner och förvaltare i Götaland och Svealand.
    Nordic Plant Centers kärnprodukter är T-plus, som är omskolad täckrotsplanta, och traditionell barrot. Kunderna är framförallt skogsbolag, sågverkskoncerner och förvaltare i Götaland och Svealand. FOTO: Mikael Gianuzzi

    Nordic Plantcenter startade som familjeföretag i början av 1990-talet då Staffan Persson började odla granplantor i liten skala. Affärsidén var redan då att verka som en lokal plantleverantör till skogsägare som alltid kommer att behöva nyplantera efter avverkning och behovet av plantor bara kommer att öka.

    I fjol nådde bolaget Gasellstatus i Halland efter att omsättningen fördubblats mellan 2014 och 2017 till 16 miljoner kronor. Tillväxtresan har fortsatt och bolaget omsatte 28 miljoner 2019. Prognosen för i år ligger på runt 30 miljoner kronor.

    – Staffan hade rätt när det gäller behovet av skogsplantor, men det var först när vi startade odlingen av stora frilandsplantor 2008 som det började lyfta, säger sonen Kristian Persson, som i dag är bolagets VD.

    Odlingen från frö till säljfärdig planta tar mellan två och tre år. Den sker på 20 hektar i Skogaby utanför Laholm. Två årsproduktioner växer parallellt. Dessutom finns stora legoodlingar i Tyskland och plantmaterial köps även in från Danmark.

    – Vi odlar T-plus, som omskolad täckrotsplanta, och traditionell barrot. Det är våra kärnprodukter, säger Kristian Persson.

     Kallaya Ayunno Svensson och Ubon Kotmanee sorterar och buntar barrotsplantor.
    Kallaya Ayunno Svensson och Ubon Kotmanee sorterar och buntar barrotsplantor. FOTO: Mikael Gianuzzi

    I spåren av de senaste årens barkborreangrepp har också efterfrågan på tallplantor ökat. I dag står tall för cirka 8 procent av produktionen.

    – Vissa kunder har börjat sätta några procent av tall i granföryngringarna för att diversifiera. Men det handlar också om att få ned betesskadorna och ge viltet ökad tillgång på mat. Efterfrågan på tall kommer att fortsätta öka, säger Kristian Persson.

     Med förvärvet av Våxtorps plantskola har Nordic Plant Centers kapacitet ökat avsevärt. Kristian Persson arbetar för att Våxtorp ska bli välkänt i branschen.
    Med förvärvet av Våxtorps plantskola har Nordic Plant Centers kapacitet ökat avsevärt. Kristian Persson arbetar för att Våxtorp ska bli välkänt i branschen. FOTO: Mikael Gianuzzi

    Bevattningen en nyckelfråga

    I all plantskoleverksamhet är bevattningen en nyckelfråga. Torkan 2018 var en ögonöppnare som fick bolaget att investera en halv miljon kronor i ökad pumpkapacitet.

    – Skillnaden mellan oss och en vanlig halländsk grönsaksodling är att saluvärdet i granplanteringen ligger på 2–2,5 miljoner kronor per hektar, säger Kristian Persson.

    I år har det myckna regnandet ställt delar av odlingen under vatten. Uppskattningen är att 3–5 procent av plantorna måste kasseras.

    – Övriga plantor mår bra. Just nu är det för blött för upptagningsmaskinerna, men jag räknar med att det ska ha torkat upp när det är dags att börja köra i april och leveranserna startar, säger Kristian Persson.

     Anläggningsväxter är ett nytt ben i verksamheten som kan bli storskalig.
    Anläggningsväxter är ett nytt ben i verksamheten som kan bli storskalig. FOTO: Mikael Gianuzzi

    I takt med att företaget expanderat har det varit viktigt att öka kyllagringskapaciteten. När grannen, Våxtorps Plantskola med 5 000 kubik kyllager, blev till salu för två år sedan blev det en snabb affär.

    Efter en investering på 3 miljoner kronor ligger den sammanlagda kylkapaciteten nu på 10 000 kubik.

    Plantutlämning till kund sker i Våxtorpanläggningen som blivit företagets lokala ansikte utåt. Härifrån skickas också stora partier plantor till kunder i andra delar av landet. Den stora kundgruppen är skogsbolagen, sågverkskoncerner och förvaltare. Den kundgrupp som växer mest är fristående entreprenörer och privata skogsägare.

    – Vi är en relativt liten spelare som måste vara kundorienterade och flexibiliteten är vår styrka. Nu arbetar vi för att öka kännedomen om Våxtorp i branschen, säger Kristian Persson.

    I fjol tog Nordic Plantcenter även in partier med krukodlade avenboksplantor till Våxtorp och sålde till privatpersoner och anläggare. En ren chansning som gick hem.

    – Allt sålde slut. Jag ser en jättemarknad för oss där vi kan sälja landskapsväxter till kommuner, anläggningsfirmor och privatpersoner. På sikt kan vi leverera storskaligt, säger Kristian Persson.

     Halländska Nordic Plant Center odlar granplantor på 20 hektar i Skogaby utanför Laholm. I år har upptagningen av plantor försenats två-tre veckor till följd av vätan och väntas inte komma i gång förrän i april.
    Halländska Nordic Plant Center odlar granplantor på 20 hektar i Skogaby utanför Laholm. I år har upptagningen av plantor försenats två-tre veckor till följd av vätan och väntas inte komma i gång förrän i april. FOTO: Mikael Gianuzzi
     Kristian Persson, vd för Nordic Plantcenter.
    Kristian Persson, vd för Nordic Plantcenter. FOTO: Mikael Gianuzzi

    Nordic Plant Center

    Bolagsform: Aktiebolag

    Ägare: Stefan Persson, Kristian Persson

    Antal anställda: Fem helårsanställda, tio säsongare.

    Omsättning 2019: 28 miljoner kronor.

    Vinstmarginal: Cirka 10 procent.

    Areal: 20 hektar egen odling.

    Så jobbar vi med hållbarhet: Investerade 3 miljoner kronor och bytte ut den gamla kylanläggningen i Våxtorp till en toppmodern CO2frys utan miljöfarliga F-gaser. ”Det kostade dubbelt så mycket men det är en framtidsinvestering”, säger Kristian Persson.

    Drivkraft: ”Fortsätta att utveckla företaget och skapa en tydlig kännedom kring Våxtorps plantskola. Sedan gillar jag att göra affärer och jag njuter av att ha nöjda kunder”, säger Kristian Persson.

    Relaterade artiklar

    Till toppen