Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Skog 22 oktober

    Här är Besten-uppfinnarens nya skotardröm

    Vislanda.

    Pendelarmar och hydraulmotorer på hjulen. Plus en förmåga att ”se” hindret innan hjulet kommer dit. Det är uppfinnaren Christer Lennartssons idé om framtidens skotare. Som redan i princip är byggd.

    I skogen i Espetuna tar sonen Jon Lennartsson ner granar som angripits med granbarkborre. Maskinen är Lennartssons senaste skogsmaskin, Fiberdrive 9.5, som med små modifieringar skulle kunna bli den skotare som alla drömmer om.

    – Den kan bli hur bra som helst, den kommer att slå ut allt annat, det är ingen tvekan om det, säger Christer Lennartsson, som tycker att utvecklingen gått åt fel håll när en skotare i dag väger lika mycket som en fullastad Blondin på 1970-talet.

     Uppfinnaren Christer Lennartsson är övertygad om att hans maskin kommer att slå ut alla andra.
    Uppfinnaren Christer Lennartsson är övertygad om att hans maskin kommer att slå ut alla andra. FOTO: Torbjörn Esping

    Lennartssons framtida skotare ska väga mindre än 12 ton och lasta 15 ton. Framför saloondörrsmidjan finns motor och hytt, bakom lastredet. Maskinen ska gå dubbelt så fort som vanliga skotare och dra hälften så mycket bränsle. Dessutom ska den kosta 700 000 kronor mindre.

    – Slå det!

     Genom att flytta fram motorn och kanske flytta bak kranen förvandlas Fiberdrive 9.5 till framtidens skotare.
    Genom att flytta fram motorn och kanske flytta bak kranen förvandlas Fiberdrive 9.5 till framtidens skotare. FOTO: Torbjörn Esping

    Tack vare att maskinen går upprätt behöver stickvägarna inte vara mer än 3,5 meter breda. Vilket sparar träd i skogen, träd som kan växa och ge virke.

    – Det ger skogsägaren 7 000 kronor mer per hektar.

    Maskinen ska ha åtta hjul på pendelarmar som låter hjulen gå över stenar och stubbar och ned i hålor utan att hela maskinen lutar. Lennartsson har också ett system på gång som ska göra att maskinen blir medveten om hinder, och kan börja kompensera redan innan hjulet kommer fram.

    – Det vi ska göra är en prognos på hur terrängen ser ut när vi kommer fram till hindret, säger Christer Lennartsson, som inte vill berätta exakt hur det ska går till. 

    Fyra av hjulen ska ha drivning av hydraulmotorer, som var och en har kapacitet att dra en fullastad maskin. Tack vare band och bandspänning blir det bra bärighet.

    – Det är viktigt att en skogsmaskin är stark i driften, är du i terrängen måste det åka med, det får inte stanna, säger Jon Lennartsson.

     Jon Lennartsson.
    Jon Lennartsson. FOTO: Torbjörn Esping

    Lars Bruun, som uppfann hjulskotaren en gång i tiden, har gått ut med ett koncept på framtidens skotare som bygger på att chassit hålls rakt med hjälp av blixtsnabba ställdon. Men det tror inte Christer Lennartsson på.

    – Vi har provat det på Besten, där vi hade nivellerande last. Men det är jättesvårt att få det snabbt nog, och få det att bromsa fort nog. Det är lättare med pendelarmar.

    Christer Lennartsson tror inte heller på Lars Bruuns idé med elmotorer i varje hjul, eftersom de tar stryk av att växla mellan att stå stilla och gå för fullt hela tiden.

    ­­– Jag tror det blir svårt att få det att hålla. Det är nog hydraulik som gäller.

    Läs mer: Skotarens fader har ritat en ny skotare

    Om hytten ska vara fast eller vändbar, och var kranen ska placeras är en öppen fråga. På Fiberdrive sitter den långa kranen monterad ovanför hytten. Men på en skotare skulle kranen kunna hamna på den bakre sektionen för att fördela vikten bättre.

    Pendelarmsteknik i skogen är inte alls nytt. Redan för mer än 30 år sedan byggde Lars Lameksson skördaren Spindeln och sedan kom skotaren Trollet/Skogsjan 2000 Soft.

    De senaste åren har Skogforsk och Extractor i Bollnäs tagit fram en skotare, Xt28, med sex drivna hjul på pendelarmar och med aktiv dämpning och styrning.

    ­– Både vår pendelarmsmaskin och Fiberdrive är intressanta alternativ till det traditionella boggi-baserade upphängningen, säger Olle Gelin, forskare på Skogforsk.

    Han framhåller att pendelarmar skonar både mark, maskin och förare på ett bättre sätt. Och han berättar att intresset har varit stort. Inte minst från Komatsu. Men ännu finns inga konkreta planer på tillverkning.

    På marknaden har både Rottne och Ecolog skördare med pendelarmar. Men skotarna har boggi.

    – Det är en bra fråga varför de inte erbjuder en pendelarmsskotare. För den har väldigt mycket bra egenskaper, säger Olle Gelin.

    Johan Nilsson, som är chef för forskning och utveckling på Ecolog säger att det ligger ekonomiska skäl bakom att det inte finns någon skotare med pendelarmar på marknaden.

    – Generellt sett är pendelarmarna en bra produkt med många fördelar. Speciellt när det kommer till marktryck och körskador. Men jag tror inte att kunderna är beredda att ta den ökade kostnaden för dessa system.

     Johan Nilsson, chef för forskning och utveckling på Ecolog.
    Johan Nilsson, chef för forskning och utveckling på Ecolog. FOTO: Privat

    Christer Lennartsson är kritisk till att skogsbruket inte tar till sig ny teknik som skulle vara mer effektiv och skonsammare, till skogsägarnas nytta.

    ­– Tjänstemännen som har hand om den tekniska problematiken i föreningar och bolag borde stå på skogsägarens sida, men står på maskintillverkarnas sida. Som får härja som de vill med stora dyra maskiner.

    Christer Lennartssons nya skotare

    Vikt: 12 ton

    Lastförmåga: 15 ton

    Drift: Hydraulhybrid med en motor på under 60 kilowatt. Hydraulmotorer i fyra hjul.

    Hjul: Åtta hjul på pendelarmar, 80 centimeters utslag med bandsträckning

    Kran: 11,5 meter

    Längd: 8 meter

    Bredd: 2,5 meter

    Midja: Saloondörr med två leder, 50 graders styrvinkel

    Pris: Cirka 2,5 miljoner kronor

    Relaterade artiklar

    Till toppen