Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Skog 18 januari 2017

    Från prototyper till storsäljare

    Skogsmaskinhistorien är full av fantastiska maskiner. Skogsägaren kommer i en rad artiklar att ge er historien i bilder. Vi startar med några riktiga tungviktare från ÖSA och en spännande prototyp från dalaskogarna.

     Bilden på miniskördaren från Grangärde Maskin är från 1985. Detta blev bara en prototyp vad vi vet. Grangärde hade dock året innan kommit med sin 4-hjuliga skördare GM-4. Foto: Lars Davner
    Bilden på miniskördaren från Grangärde Maskin är från 1985. Detta blev bara en prototyp vad vi vet. Grangärde hade dock året innan kommit med sin 4-hjuliga skördare GM-4. Foto: Lars Davner
     En ÖSA 670 fällare/läggare från 1976. Maskinen hade pendelarmar på boggin och kunde horisontera förarhytten vid lutningar upp till 30 procent. Maskinen hade en Scania D8-motor och en totalvikt på närmare 22 ton.
    En ÖSA 670 fällare/läggare från 1976. Maskinen hade pendelarmar på boggin och kunde horisontera förarhytten vid lutningar upp till 30 procent. Maskinen hade en Scania D8-motor och en totalvikt på närmare 22 ton.
     ÖSA 705/260 kom i mitten av 70-talet och var en processor med en längd på 12,1 meter och en vikt på 20 ton. Basmaskinen var ÖSAs 260-skotare med en Scania D8-motor.
    ÖSA 705/260 kom i mitten av 70-talet och var en processor med en längd på 12,1 meter och en vikt på 20 ton. Basmaskinen var ÖSAs 260-skotare med en Scania D8-motor.
     Klippmyran från Bukawi i Skellefteå hade ingen förarplats utan leddes genom skogen av föraren. Maxhastigheten var därmed satt till 4,5 kilometer i timmen. Bilden är från 1983. Ekipaget vägde 2200 kilo. Foto: Lars Davner
    Klippmyran från Bukawi i Skellefteå hade ingen förarplats utan leddes genom skogen av föraren. Maxhastigheten var därmed satt till 4,5 kilometer i timmen. Bilden är från 1983. Ekipaget vägde 2200 kilo. Foto: Lars Davner
     Kockums 83-35 Multi-Track från 1983. Grundmaskinen utan band, Kockums 85-35 var ursprungligen en maskin från Aktiv-Doroverken och hette då Aktiv Skotten 747. 1982 övertog Kockums Aktiv-Doroverken som var en del i koncernen Persson Invest. Foto: Lars Davner
    Kockums 83-35 Multi-Track från 1983. Grundmaskinen utan band, Kockums 85-35 var ursprungligen en maskin från Aktiv-Doroverken och hette då Aktiv Skotten 747. 1982 övertog Kockums Aktiv-Doroverken som var en del i koncernen Persson Invest. Foto: Lars Davner
     Flexor S tillverkades av AB Farming, ett Saab-Ana-företag. Lunnaren hade en 4-cylindrig Perkinsmotor på 73 hästkrafter och en Sepsonvinsch med 50 meter lina. Linhastigheten var 30-40 meter per minut. Bilden är från 1968.
    Flexor S tillverkades av AB Farming, ett Saab-Ana-företag. Lunnaren hade en 4-cylindrig Perkinsmotor på 73 hästkrafter och en Sepsonvinsch med 50 meter lina. Linhastigheten var 30-40 meter per minut. Bilden är från 1968.
     Valmet klämbankslunnare från 1968.
    Valmet klämbankslunnare från 1968.
     Volvo BMs storsäljare SM 868. ÖSA hade vid den här tiden, i slutet av 60-talet, övertagit utvecklingsansvaret för Volvos skotare. Samarbetet mellan Volvo BM och ÖSA avslutades 1974.
    Volvo BMs storsäljare SM 868. ÖSA hade vid den här tiden, i slutet av 60-talet, övertagit utvecklingsansvaret för Volvos skotare. Samarbetet mellan Volvo BM och ÖSA avslutades 1974.
     En Volvo BM 868 som klämbankslunnare.
    En Volvo BM 868 som klämbankslunnare.
     Lars Bruun testade band med sin Bruun TwOO Compact.
    Lars Bruun testade band med sin Bruun TwOO Compact.

    Vill du se fler gamla maskiner? Besök Skogsägaren på Facebook och Gilla för att hålla koll på när nästa del kommer.

    Relaterade artiklar

    Till toppen