Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Skog 18 maj 2011

    Extravagn till skotare på väg tillbaks

    En nygammal idé kan spara mycket bränsle, pengar och tid i skogen. – Det går att öka volymen per lass med 70 procent, säger Lennart Hult, inköps- och teknikansvarig på Sveaskog.

    Sven Nilsson jobbar i skift med Jan Lindström i John Deere 1510-skotaren. Nu testar Sveaskog att köra en påhängsvagn efter skotaren. Något som kan spara bränsle, miljö och mark.
    Bild 1/3Sven Nilsson jobbar i skift med Jan Lindström i John Deere 1510-skotaren. Nu testar Sveaskog att köra en påhängsvagn efter skotaren. Något som kan spara bränsle, miljö och mark.
    "Den nya vagnen ger också lägre marktryck och minskar bränsleåtgången per kubikmeter", säger Sven Nilsson.
    Bild 2/3"Den nya vagnen ger också lägre marktryck och minskar bränsleåtgången per kubikmeter", säger Sven Nilsson.
    Kopplingen mellan vagnarna kan enkelt förlängas med flera decimeter.
    Bild 3/3Kopplingen mellan vagnarna kan enkelt förlängas med flera decimeter.

    Sven Nilsson sträcker ut 8,5-meters kranen på skotaren så långt det går och lägger några massavedspinnar i påhängsvagnen som hänger efter den vanliga skotarvagnen. När påhängsvagnen är full börjar han lasta timmersortiment i skotarvagnen på Sveaskogs tallhygge utanför Orrefors i Småland. Sammanlagt omkring 25 ton virke i stället för runt 15 ton.

    Spara mycket

    – Det hade gått ännu bättre om jag hade haft en 10-meters kran. Då hade det varit lättare att lägga timmer i påhängsvagnen. Men annars tar det inte mycket mer tid att fylla den. Det kan spara mycket tid i körning på hygget, säger Sven Nilsson, skotarförare på Sveaskog.

    För första gången testar Sveaskog en ny påhängsvagn på skotare i skarpt läge.

    En mer avancerad vagn testades redan för 15 år sedan, men då krävdes en hydraulisk dragstång och därmed extra hydraulfunktion på den skotare som använde vagnen. Dagens skotare klarar av att dra tyngre transporter och har även starkare och längre kranar.

    – Den här nya vagnen visar att det går att tänka en trave till även när det gäller lastning och transporter i skogen.

    Vagnen kan flyttas

    Lennart Hult, som ansvarar för teknikutvecklingen, berättar att den nya påhängsvagnen inte har några hydrauliska funktioner, vilket gör att flera skotare enkelt kan använda vagnen. Vagnen kan flyttas mellan olika arbetslag med hjälp av en så kallad flakväxlarbil.

    Den nya vagnen ger också lägre marktryck och minskar bränsleåtgången per kubikmeter.

    Ett stort plus är att man kan lasta ett sortiment på vagnen och ett på skotaren samtidigt. Då vinner man tid vid avlastningen.

    Hänger lätt med

    När John Deere-skotaren har lastat ungefär 15 ton plus 10 ton på extravagnen vrålar dieselmotorn på över hygget utanför Orrefors. Det går stabilt och den mindre vagnen hänger lätt med skotaren över det rejält steniga hygget.

    – Det är inga problem att köra med. Påhängsvagnen spårar efter. Det viktiga är att köra framåt hela tiden och att man har planerat rätt så virket ligger på rätt håll, säger Sven Nilsson.

    Relaterade artiklar

    Till toppen