Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Skog 8 februari

    Möt eleverna som fixar VM-rallyt

    I mitten av februari går det svenska VM-rallyt av stapeln i skogarna kring Torsby. En stor apparat som görs möjlig genom att elever på SG Södra Vikens gymnasieskola som bland annat förvandlat ett stenbrott till en VIP-arena.

     Läraren Tomas Lindgren, Eric Bäck, Martin Andersén, Michelle Kilhage, Majus Karlsson, rektor Monica Olofsson och läraren Jörgen Nilsson.
    Läraren Tomas Lindgren, Eric Bäck, Martin Andersén, Michelle Kilhage, Majus Karlsson, rektor Monica Olofsson och läraren Jörgen Nilsson. FOTO: Mari Nälsén

    Två hjullastare av märket Volvo, en L60H och en L70H, båda RS19-edition, plogar arenan fri från snö. Maskinerna anlände från fabriken i Arvika för bara några dagar sedan och hade en driftstid på fem timmar när de första eleverna klättrade upp i hytten.

    – Det är en häftig känsla, att få sätta sig i något så nytt, säger eleven Michelle Kilhage, 18 år.

    – Det är lite skillnad mot maskinerna som vi kör på skolan, även om de inte heller är särskilt gamla, fyller klasskamraten Eric Bäck i.

    Swecon road to rock arena strax norr om Torsby byggdes 2017. När Södra Vikens elever kom hit första gången såg det inte lika proffsigt ut som det gör i dag

     Plogning vid Swecon road to rock arena.
    Plogning vid Swecon road to rock arena. FOTO: Mari Nälsén

    – Det var jordhögar och mängder av material och vi ägnade veckor åt att städa och köra undan, berättar läraren Tomas Lindgren.

    De elever som är involverade i projektet läser tredje året på naturbruksprogrammet inriktning skog. De har valt kursen Gräv och tänker sig en framtid med anläggning av skogsbilvägar, dikesrensning eller återställning efter avverkningar. I kursen ingår också att köra hjullastare.

     När hjullastarna anlände kom de direkt från fabriken och hade inte ens fem driftstimmar.
    När hjullastarna anlände kom de direkt från fabriken och hade inte ens fem driftstimmar. FOTO: Mari Nälsén

    ”Glada att vi har förtroendet”

    Eleverna lägger cirka åtta veckor på förberedelserna till Rally Sweden. Förutom förbättringar är det en hel del fixande med sträckorna och flyttande av snö. Ju närmare rallyt desto mer att göra.

    – Vi har också uppdraget att lägga ut och flytta snö i Karlstad där det arrangeras Barnens vasalopp och skotershow under rallyhelgen. Det innebär att vi får dela på gruppen för att kunna vara på två ställen samtidigt, säger läraren Jörgen Nilsson.

     Plogning pågår.
    Plogning pågår. FOTO: Mari Nälsén

    – Vi är otroligt glada att vi har förtroendet och möjligheten från arrangörerna att vara med och arrangera ett VM-rally, säger Jörgen Nilsson.

    Södra Vikens rektor Monica Olofsson som kommit ut för att se hur arbetet går är nöjd med vad hon ser.

    – Det är väldigt roligt att vi får komma ut och visa vad vi kan på skolan. Vi har ju både naturbruk och transport. Våra lastbilar syns dagligen ute på vägarna men naturbruket är mer anonymt. Det gör det extra roligt att vi får synas i de här sammanhangen.

     Skarpa uppdrag ger värdefulla timmar bakom ratten och en inblick i yrket på ett sätt som körning på en grusplan i skolan aldrig gör, men ställer även krav på att komma i tid och slutföra det som påbörjats.
    Skarpa uppdrag ger värdefulla timmar bakom ratten och en inblick i yrket på ett sätt som körning på en grusplan i skolan aldrig gör, men ställer även krav på att komma i tid och slutföra det som påbörjats. FOTO: Mari Nälsén

    ”Häftigt att vara testpilot”

    På arenan där vi står har Swecon under rallyhelgen utställning av sina maskiner på bästa plats när rallyekipagen kommer och rundar dem. Att få maskinerna på plats är ytterligare en utbildningsmöjlighet för eleverna.

    – Det är riktigt häftiga och helt nya maskiner som de får lov att köra, säger Tomas Lindgren

    Eleverna tar det hela med ro, även om Eric Bäck känner att det nog är lite speciellt.

     När det är dags för rally blir det åka av. Här tävlar Ott Tänak i Rally Sweden 2018.
    När det är dags för rally blir det åka av. Här tävlar Ott Tänak i Rally Sweden 2018. FOTO: Pressbild: Rally Sweden/McKlein

    – Det är väl den enda gången man får köra en sådan här, säger han med en blick på L70:n bakom sig.

    Hans klasskamrater nickar.

    – Det är häftigt att få vara testpilot, tycker Majus Karlsson

    – Jag skulle tro att det är många som tycker att det är orättvist, det vi får vara med om, säger Martin Andersén.

     Sebastien Ogier i Rally Sweden 2018.
    Sebastien Ogier i Rally Sweden 2018. FOTO: Pressbild: Rally Sweden/McKlein

    Rally Sweden

    Rally Sweden är en av fjorton deltävlingar i WRC, världsmästerskapen i rally, och det enda utpräglade vinterrallyt.

    Det är Sveriges största årligen återkommande evenemang med omkring 200 000 åskådare under fyra dagar och närmare 100 miljoner tv-tittare runt hela världen.

    Tävlingarna avgörs i Karlstad och norra Värmland och sedan några år med några sträckor på den norska sidan gränsen. Tävlingen har körts sedan 1950 och varit vinterrally sedan 1965

    Källa: Rally Sweden

    Södra Viken

    Våren 1947 startades en skoglig utbildning av Skogsvårdsstyrelsen i Värmland. Under 1999 lades Fordons- och transportutbildning till med inriktning skogs- och biobränsletransporter samt miljötransporter. Sedan 2003 drivs Södra Viken av Sunne kommun.

    På skolan finns också gymnasiesärskola med två nationella program: Skog mark och djur samt Fordonsvård och godshantering. På skolan går 200 elever.

    Till toppen