Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Skog 12 mars

    Biobränslet som är identiskt med det fossila

    Umeå.

    Vid Umeå universitet har man lyckats ta fram biodrivmedel baserat på råvaror från skogen som är identiskt med sin fossila motsvarighet.

    – Våra produkter är identiska kopior av fossila drivmedel utan att ha en enda fossilmolekyl i sig, säger forskaren Jyri-Pekka Mikkola.

    Under tio år har forskare vid Umeå universitet i hemlighet jobbat med att ta fram helt nya fossilfria drivmedel på ett laboratorium gömt i skogarna i Västerbotten.

    – Problemet när man vill göra något som ska förändra världen är att allt måste ske i hemlighet. Vi kunde inte publicera något om det här och hade begränsade resurser. Jag och mitt forskarlag jobbar ju alla på universitetet så det blev som att vi hade två jobb, ett öppet på skolan och sen ett hemligt, säger Jyri-Pekka Mikkola, professor vid Umeå universitet och verksam i forskarmiljön Bio 4 Energy.

     Jyri-Pekka Mikkola är professor vid kemiska institutionen vid Umeå universitet och har i de senaste tio åren jobbat med biodrivmedel i hemlighet.
    Jyri-Pekka Mikkola är professor vid kemiska institutionen vid Umeå universitet och har i de senaste tio åren jobbat med biodrivmedel i hemlighet. FOTO: Alexander Weimar

    Baseras på sockrar

    Efter tio års arbete blev patenten för forskarlagets framkallade bensin klar och nu marknadsförs deras drivmedel av företaget Eco Oil. I nuläget jobbar företaget och Jyri-Pekka Mikkola med att även få patent för diesel och jetbränsle.

    Det som skiljer deras biodrivmedel från andra är att de är identiska med sina fossila motsvarigheter, utan att använda en enda fossilmolekyl.

    – Vi tar råmaterial som innehåller sockrar, till exempel skogsrester som sågspån men också matavfall. Vi jäser sockret till etanol som sedan går igenom våra katalysatorer och omvandlas till bensin. Dieselomvandlingen ser lite annorlunda ut men har liknande steg, säger Jyri-Pekka Mikkola.

     För att visa likvärdigheten med fossila drivmedel har Jyri-Pekka Mikkola en luktapparat där besökare på bland annat mässor får pröva att lukta på deras biodrivmedel.
    För att visa likvärdigheten med fossila drivmedel har Jyri-Pekka Mikkola en luktapparat där besökare på bland annat mässor får pröva att lukta på deras biodrivmedel. FOTO: Alexander Weimar

    Varför är det bättre att drivmedlet är så identiskt som möjligt?

    – I och med att vår bensin och diesel är identisk med de fossila så har de samma styrkor men saknar flera nackdelar. Till exempel har inte våra drivmedel problem med kyla eller att alger börjar växa i tanken, något som andra biodrivmedel har haft svårigheter med. Samtidigt släpper vårt drivmedel inte ut någon koldioxid av fossilt ursprung och innehåller inte en enda fossilmolekyl, säger Jyri-Pekka Mikkola.

     De tre olika bränslena som forskarna tagit fram – diesel, bensin och jetbränsle – fungerar alla exakt som sina fossila motsvarigheter.
    De tre olika bränslena som forskarna tagit fram – diesel, bensin och jetbränsle – fungerar alla exakt som sina fossila motsvarigheter. FOTO: Alexander Weimar

    Stort intresse

    Eco Oil håller just nu på att söka patent till diesel- och jetbränslekatalysatorerna samtidigt som man planerar att bygga en fullstor anläggning som kan producera de olika drivmedlen.

    – Vi håller på att titta på ritningar och planerar just nu bygget. Intresset har varit jättestort både från aktörer i Sverige men också utomlands. Främst är många intresserade av dieseln då tungtrafik har stort behov av det, säger Nathalie Sundbom, chefassistent på Eco Oil.

     På Jyri-Pekka Mikkolas kontor ligger flera påsar med olika skogsrester som alla testats att utvinna drivmedel från.
    På Jyri-Pekka Mikkolas kontor ligger flera påsar med olika skogsrester som alla testats att utvinna drivmedel från. FOTO: Alexander Weimar

    Går att utvinna på gården

    I nuläget är det svårt att sia om framtiden, men Jyri-Pekka Mikkola menar att en annan styrka med deras drivmedel är att produktionen inte kräver några jätteanläggningar. I framtiden kan det vara så att till exempel ett antal gårdar går ihop och har en gemensam liten anläggning som tar fram diesel, tror han.

    Men ett stort frågetecken kvarstår för forskarna och det är hur mycket skog som skulle krävas för att ta fram dieseln, bensinen och jetbränslet.

    – Det skulle nog krävas för mycket skog tror jag. Men jag kan inte svara på frågan – vi måste ha hjälp från en skogsbiolog som kan räkna ut hur stora volymer av skog det krävs för att få ut tillräckligt med socker för att göra drivmedel, säger Jyri-Pekka Mikkola.

     Förhoppningen är att gårdar i framtiden ska kunna utvinna sitt drivmedel själva ifrån en liten anläggning.
    Förhoppningen är att gårdar i framtiden ska kunna utvinna sitt drivmedel själva ifrån en liten anläggning. FOTO: Alexander Weimar

    Till toppen