Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Skog 9 februari

    Nytt förslag vill minska maxvikten

    Lönsamheten med nya tunga timmerbilar kan komma att minska med en ändring i Trafikförordningen.

    I dag får ett lastbilsekipage med 8 axlar ha bruttovikten 70 ton på BK 4-vägar. Och just den kombinationen är lönsammare än 74-tonsbilarna med 9 axlar. Att 70-tonnarna är bättre än 74-tonnarna beror på att de har ett lägre pris, drar mindre diesel och dessutom, i och med att de är lättare, kan lasta relativt mycket när de tvingas köra på BK 1-väg.

    – Mycket talar för att 8 axlar och 70 ton med nuvarande regler är optimalt i praktiken, säger Daniel Noreland på Skogforsk.

     Daniel Noreland, forskare på Skogforsk.
    Daniel Noreland, forskare på Skogforsk. FOTO: Skogforsk

    Men i ett förslag till regeringen föreslår Transportstyrelsen och Trafikverket att Trafikförordningen ska ändras. Ett ekipage med 8 axlar ska bara få väga maximalt 69 ton, inte 70.

    Myndigheterna har också föreslagit takvärden för hur mycket släpet får väga. En minskad bruttovikt till 69 ton betyder 1 procent högre kostnad och 2 procent högre utsläpp per transporterat ton virke. Lönsamheten för en 69-tonnare blir i stort sett densamma som för en 74-tonnare, enligt Daniel Noreland på Skogforsk.

    Förhöjt slitage

    Anledningarna till ändringen från 70 till 69 ton är både säkerhet och skador på vägarna.

    – Vi ser att det blir förhöjt slitage med de möjligheter som finns i dag och det kan ha negativ inverkan på trafiksäkerheten, säger Kenneth Natanaelsson, strategisk planerare på Trafikverket.

     Kenneth Natanaelsson, strategisk planerare på Trafikverket.
    Kenneth Natanaelsson, strategisk planerare på Trafikverket. FOTO: Trafikverket

    Det finns timmerbilar som utnyttjat reglerna och lastar för mycket på släpet med en särdragen så kallad långboggi främst. Det byggs fordonståg som klarar bruttovikter uppåt 70 ton med 7 axlar i stället för 8 och 74 ton med 8 axlar i stället för 9.

    – Det får två dåliga effekter. Det ena är att det blir väldigt hög massa på vissa axlar som gör att det blir ett högt slitage. Det andra är att du får dålig funktionalitet på fordonet i och med att det trycker på mer bakifrån, säger Kenneth Natanaelsson.

    LÄS MER: Olönsamt med 74 ton – vägnätet för litet

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen