Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Skog 18 november

    90-tonnare ökar effektiviteten

    Sveaskog och Volvo testar timmertransporter på 90 ton. Med mer last på varje fordon ökar effektiviteten samtidigt som kostnaderna och koldioxidutsläppen sänks.

     Större last per fordon ökar effektiviteten samtidigt som kostnader och miljöpåverkan minskar, anser Henrik Engman.
    Större last per fordon ökar effektiviteten samtidigt som kostnader och miljöpåverkan minskar, anser Henrik Engman. FOTO: Sveaskog/Anders Westerberg

    Transportstyrelsen har givit Sveaskog och Volvo Lastvagnar tillstånd att testa High Capacity Transport-ekipage (HCT) med last upp till 90 ton från Överkalix och från hamnen i Haraholmen till Smurfit-Kappas industriområde i Piteå.

    – Att minska utsläppen från timmertransporterna är en viktig fråga för oss på Sveaskog. Eftersom tåg inte är ett alternativt överallt kan HCT-ekipage vara ett bra alternativ. Med ett ekipage med fler hjulaxlar som kan ta mer timmer kan tre ekipage lasta lika mycket som fyra ekipage av mindre modell, det minskar utsläppen per transporterat ton, säger Henrik Engman, inköpsansvarig för transporter på Sveaskog i ett pressmeddelande.

    10 års tester

    Med de tyngre lastbilarna beräknas koldioxidutsläppen minska med upp till 20 procent.

    – Vi på Volvo Lastvagnar ser med tillförsikt fram emot detta samarbete. Vi har under tio år arbetat med att studera och testa HCT-ekipage upp till 90 ton vid landsvägskörning mellan Överkalix och Piteå, och nu är vi redo för nästa etapp. För oss är det viktigt att samarbeta med olika aktörer för att utforma så effektiva transportlösningar som möjligt, säger Lena Larsson, projektledare på Volvo Lastvagnar.

    Idag får cirka 11 procent, 1 180 mil, av det statliga vägnätet trafikeras av transporter upp till och med 74 tons bruttovikt och nuvarande maxlängd om 25,25 meter. Sveaskog är Sveriges största enskilda väghållare med ansvar för mer än 4 300 mil väg där varje kilometer är godkänd för 74-tonsekipage.

     Volvo har i tio år testat HCT-ekipage mellan Överkalix och Piteå. I samarbete med Sveaskog tar de nu nästa steg.
    Volvo har i tio år testat HCT-ekipage mellan Överkalix och Piteå. I samarbete med Sveaskog tar de nu nästa steg. FOTO: Sveaskog/Anders Westerberg

    Relaterade artiklar

    Till toppen