Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Skog 13 oktober

    Rekord för viltolyckor när stammen ökar

    En viltolycka var åttonde minut, dygnet runt, året runt. Så såg siffrorna ut i fjol när Sverige satte rekord i antal viltolyckor.

     På tio år har antalet olyckor med dovhjort fyrfaldigats.
    På tio år har antalet olyckor med dovhjort fyrfaldigats. FOTO: Mostphotos

    De senaste tio åren har antalet bilolyckor med vilt ökat med 40 procent. I fjol rapporterades 65 000 viltolyckor in till Nationella Viltolycksrådet. Det innebär en olycka var åttonde minut, dygnet runt, året runt. Sammanlagt för perioden 2010–2019 har drygt en halv miljon viltolyckor registrerats.

    Enligt Anders Sjölund, nationell samordnare landskapsfrågor på Trafikverket, har antalet viltolyckor aldrig tidigare varit så högt i Sverige. Frågan är varför.

    – Det beror bland annat på att trafikarbetet ökat rätt väsentligt men också på ökade viltpopulationer, säger han.

     Anders Sjölund, nationell samordnare landskapsfrågor på Trafikverket.
    Anders Sjölund, nationell samordnare landskapsfrågor på Trafikverket. FOTO: Trafikverket

    LÄS OCKSÅ: Mjölkbonden: ”Viltet äter upp värden för 100 000 varje år”

    Flest rådjur dör i trafiken

    Rådjur står för hela 75 procent av alla viltolyckor. Även vid en jämförelse mellan inrapporterad avskjutning och trafikolyckor intar rådjur en särställning. 2018 sköts nästan 100 000 rådjur vid jakt, samtidigt var knappt 47 000 inblandade i trafikolyckor. Det innebär att det är ungefär hälften så stor risk för ett rådjur att bli träffad av ett vägfordon som av en kula.

    Minst risk för älg

    Men det är olyckor med faunans nykomlingar som ökar snabbast. På tio år har olyckor med dovhjort fyrfaldigats, vild­svinsolyckorna trefaldigats och olyckorna med kronhjort fördubblats. Det enda klövvilt där viltolyckorna inte ökar är med älg, där antalet olyckor legat ganska stabilt strax under 6 000 de senaste åren. I förhållande till avskjutningen så löper älg, kronhjort, dovhjort och vildsvin bara 4–7 procents så stor risk att vara med i en trafikolycka som att fällas vid jakt.

    – Enligt forskare på SLU speglar antalet olyckor med älg troligen populationens utveckling rätt väl, den bedöms ha legat stabilt eller kanske minskat något de senaste åren, kommenterar Anders Sjölund.

    Svenska Jägareförbundet har uppdraget att sammanställa data om vilttillgången för de jaktbara viltstammarnas utveckling. Men det är ändå inte lätt att ge siffror över populationernas storlek, skriver Göran Bergqvist på Jägareförbundet i ett mejlsvar till ATL. Han använder data från en skattning som gjordes i samband med projektet Adaptiv förvaltning 2005 och räknar fram den baserat på avskjutnings­nivån 2018, som är det senaste redovisade jaktåret. Enligt den beräkningen har de sammanlagda populationerna av klövvilt ökat med nästan 40 procent mellan 2005 och 2018, alltså ungefär lika mycket som antalet viltolyckor ökat mellan 2010 och 2019.

    Vad kan göras för att minska viltolyckorna?

    – I Sverige har vi inte tagit hänsyn till viltet när vi byggt vägar och järnvägar utan tänkt att det går att sätta upp stängsel om det blir problem. Men stängsel minskar inte det totala antalet olyckor, de flyttar bara problemen. För att fungera måste stängsel kombineras med säkra viltpassager och det kostar en del att ordna i efterhand. Men jämför man med samhällets årliga kostnader på 3–4 miljarder kronor för viltolyckor på vägarna och 1,5 miljarder för olyckorna på järnväg så är kostnaden för viltpassager kanske inte så hög.

    Och kanske kommer en vändning i den skenande statistiken över viltolyckor redan i år. Till och med augusti hade olyckorna minskat med 10 procent jämfört med samma period i fjol.

    – Det ser likadant ut i många länder och är troligen en effekt av minskat trafikarbete på grund av coronapandemin, säger Anders Sjölund.

    LÄS OCKSÅ: Viltskador kostar över 20 miljarder varje årLÄS OCKSÅ: Län för län – här sker viltolyckornaLÄS OCKSÅ: ”Viltstammarna problem för trafiken – och lantbruket”

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen