facebooktwittermail

Ny tjänst ska göra det lättare få rätt pris för vetet

Skira lanserar en ny digital tjänst som ska ge bättre beslutsstöd vid spannmålsaffärer och göra det lättare att begära rätt betalning för sin vara.

Målet är att den nya tjänsten ska ge bättre beslutsstöd vid spannmålsaffärerna. FOTO: HENTIK ISAKSSON/TT

Vilken geografisk position man har i förhållande till köparen är en parameter som påverkar betalningen för spannmål, men hur mycket är inte alltid så enkelt att få information om. Bolaget Skira lanserar en betaltjänst som gör detta lättare och tar därmed ett steg mot det som egentligen var syftet när verksamheten drog igång för fem år sedan.

– När vi startade var det för att transparensen på spannmålsmarknaden var för dålig, säger Felicia Bindekrans, sälj- och marknadsansvarig för bolaget.

Men den ursprungliga tjänsten fungerade inte så bra som det var tänkt. Ur detta skapades tjänsten Skira Marknad som lanserades 2018. 

Runt 3 000 ton förmedlas varje månad

I dag finns 2 000 användare och runt 3 000 ton spannmål förmedlas via tjänsten varje månad. Men målsättningen att öka transparensen på spannmålsmarknaden har hela tiden funnits kvar och förverkligas nu genom tjänsten som kallas Lumen. Den insamlade digitala informationen i köp- och säljtjänsten används till detta.

– Alla avslut som skett på Skira presenteras i en graf för att lantbrukare ska kunna se vad de hade fått fritt gård om de sålt just den här varan, säger Felicia Bindekrans.

Tjänsten baseras på data som samlats in i Skiras köp- och säljtjänst. FOTO: JONAS EKSTRÖMER/TT

Om en kvarn i Skåne exempelvis betalar 1 950 kronor per ton för kvarnvete till en lantbrukare fritt levererat från gården i Västergötland, är köparen troligen beredd att betala samma pris minus frakt för en likvärdig vara producerad på ett annat ställe i landet. En annan lantbrukare som bor närmare kvarnen kan med hjälp av tjänsten se vilken prisnivå det kan handla om för egen del och lägga upp en annons på rätt prisnivå med hjälp av beräkningen. 

Går att se när försäljning betalat bäst

Som användare kan man även fördjupa sig i vilka faktorer när det gäller kvalitet som påverkade priset i affären.

– Tjänsten skapar en förståelse för vad som skapar spannmålspriset.

Informationen går också att använda för att se i vilka perioder försäljning betingat högst betalning. Dessutom kan man använda den till att se vilka grödor, sorter och kvaliteter som gett bäst betalt. Det kan i sin tur tjäna som underlag för planeringen inför nästa växtodlingssäsong. 

Betaltjänsten ska också innehålla andra saker som exempelvis en prognos av hur spannmålspriset kommer utveckla sig. För detta används maskininlärningsalgoritmer som med hjälp av väderdata, data från avslut i Skira, börspriser för råvaror och mycket annan information ska göra analyser av marknaden.

Skira Marknad 

Plattformen är en digital marknadsplats för spannmål. 

Användarna kan lägga upp annonser på varor till försäljning eller önskat köp. Andra användare kan lägga bud på varor av intresse och annonsören har möjlighet att välja det bästa budet. Skira erbjuder transport och kvalitetstest av varan. 

En viktig del av tjänsten är en juridiskt trygg betalningslösning. Skira tar ut en transaktionskostnad för affären. 

Nu lanserar bolaget Skira även betaltjänsten Lumen som ska ge ett bättre beslutsstöd vid spannmålsaffärer. 

LRF Media är delägare i Skira.