facebooktwittermail

Skånemejerier storsatsar i Stockholm

Skånemejerier expanderar i Stockholm. Målet är att kapa åt sig en 20-procentig marknadsandel.

- Stockholmare är medvetna konsumenter som värdesätter ekologiska och lokalproducerade varor och vi har ett brett utbud av lokal mjölk och ekologiska produkter. Därför är vi övertygade om att vi kan ta marknadsandelar i Stockholm, säger vd Björn Sederblad i en kommentar.

Vill fördubbla


Satsningen är en del av den nya strategi som Skånemejerier antagit. Den innebär bland annat att omsättningen ska fördubblas på tre års sikt, från tre till sex miljarder kronor.

Mejerimarknaden i Stockholm beräknas, enligt Skånemejerier, ha ett försäljningsvärde på drygt tre miljarder om året. Företaget hoppas nå en marknadsandel på 20 procent under de närmaste tre åren, bland annat genom att öka utbudet av ekologiska mejeriprodukter i Stockholm.

Som exempel nämns produkter från det ekologiska mejeriet Hjordnära utanför Hjo, liksom varumärket Östgöta Mjölk som producerar lokal mjölk från Östergötland. Mejeriet kommer även att i flera butiker än tidigare erbjuda den ohomogeniserade gammaldags mjölken Åsens Lantmjölk.

- Skåne är ett landskap som förknippas med genuina svenska mattraditioner och vi vet att även stockholmare vill köpa våra produkter, säger Björn Sederblad. ATL.nu