facebooktwittermail

Mittia öppnade upp mäss-Sverige igen

Ljusdal

Tunga lastbilar i långa rader, möjlighet att visa sin kompetens som kranförare och chans att snacka med kollegor man vanligen bara möter på vägarna. Det mesta var sig likt på Mittias skogsmässa – ett av de första eventen efter att pandemin kulminerat.

Scania timmerbil
Scanias värsting 770 har världens starkaste serietillverkade lastbilsmotor enligt tillverkaren. FOTO: MIKAEL MARKLUND

Mittia Skogstransportmässa har öppnat upp mäss-Sverige igen efter coronautbrottet. Alla stora lastbilsmärken på den svenska marknaden fanns representerade på Älvvallens idrottspark i Ljusdal. Scania visade upp sina nya V8-motorer och drivlinor med flaggskeppet 770 i täten som enligt tillverkaren har den största och kraftfullaste seriebyggda lastbilsmotor som hittills byggts.

Scanias försäljningsdirektör Niklas Engholm.
Den stora motorn kommer till sin rätt i skogen menar Scanias försäljningsdirektör Niklas Engholm. FOTO: MIKAEL MARKLUND
Växellåda för lastbil
Scanias nya växellåda i uppskuret skick. FOTO: MIKAEL MARKLUND

13-litersmotorerna på 500 och 540 hästkrafter går att få med den nya generationen av den automatiska Opticruiseväxellådan. De ska gå både tystare och snålare än tidigare versioner samtidigt som köregenskaperna har förbättrats, menar Scania.

Volvo FH16 750 här med Globetrotterhytt.
Volvo FH16 750 här med Globetrotterhytt. FOTO: MIKAEL MARKLUND

Volvo fanns också på plats och det var, tack vare pandemin, publik premiärvisning av modellprogrammet som kom redan 2019. Så några direkta nyheter presenterades inte. Men det pågår en kontinuerlig produktutveckling:

Volvo FH 500 som flisekipage med påbyggnad från MT Eksjö.
Volvo FH 500 som flisekipage med påbyggnad från MT Eksjö. FOTO: MIKAEL MARKLUND

– Varje ny bil innebär en liten uppdatering, säger Magnus Backman, produktchef på Volvo Lastvagnar.

Kesla visade upp sina nya Z-kranar.
Kesla visade upp sina nya Z-kranar... FOTO: MIKAEL MARKLUND

Strategiskt placerade nära entrén var finska Kesla som visade upp tre nya kranar på 12, 14 och 17 tonmeter. De har fått förbättrad räckvidd, högre rörelsehastighet och även bättre styregenskaper enligt tillverkaren. Men frågan är om inte ekipaget som är utrustat för att köra stolpar drog till sig minst lika mycket intresse som de nya kranarna.

... men den finska lösningen med lastbar trailer när man lossat fick många nyfikna blickar. FOTO: MIKAEL MARKLUND

Ett antal mobila flishuggar fanns också på mässan. Bruks visade upp ett kombiekipage för både flisning och transport. Huggen ska klara av dimensioner på upp till 40 centimeter och producerar 100 kubikmeter på cirka en timme. Men eftersom den drivs av lastbilsmotorn krävs det enligt säljchefen Ola Galfvensjö de största bilarna på marknaden för att driva det.

Bruks kombihugg drivs av lastbilsmotorn via kardanaxeln och kilremmar. Även el- och hydraulsystem är integrerat. FOTO: MIKAEL MARKLUND
Den självgående flishuggen Diamant 2000 har en 16,2 liters MAN motor som ger 790 hästkrafter. Enligt tillverkaren ska det ta mindre är en halv minut att växla från transport- till arbetsläge. FOTO: MIKAEL MARKLUND
Cranab visade upp delar av sitt sortiment av kranar och gripar. FOTO: MIKAEL MARKLUND
Provkörningar hör till en mässa. Här Palfingers epsilonkran med kranspetsstyrning. FOTO: MIKAEL MARKLUND
Intermercatos nya grip TG Ultra finns i tre storlekar, 4, 4,5 och 5 ton. FOTO: MIKAEL MARKLUND
MAN fanns också på plats på Mittia... FOTO: MIKAEL MARKLUND
... precis som Mercedes Benz. FOTO: MIKAEL MARKLUND
Sandspridare på timmerbil
Slirejs sandlåda finns på ett stort antal timmerekipage i dag. Den finns både som sid- och toppmatad och i såväl rostfritt som galvaniserat stål. FOTO: MIKAEL MARKLUND
I nostalgihörnet stod denna Scania 140... FOTO: MIKAEL MARKLUND
...och detta ekipage byggt på en Volvo DR 860. Kranen är en Jonsered. Den maximala lastförmågan är 16 ton på drivkärran och 13 ton på släpvagnen. Vändradien på hela ekipaget är 10,5 meter. FOTO: MIKAEL MARKLUND

Lantbruksmässor 2021 och framåt – hela listan