Mittia Skogstransportmässa har öppnat upp mäss-Sverige igen efter coronautbrottet. Alla stora lastbilsmärken på den svenska marknaden fanns representerade på Älvvallens idrottspark i Ljusdal. Scania visade upp sina nya V8-motorer och drivlinor med flaggskeppet 770 i täten som enligt tillverkaren har den största och kraftfullaste seriebyggda lastbilsmotor som hittills byggts.
Mittia öppnade upp mäss-Sverige igen
Tunga lastbilar i långa rader, möjlighet att visa sin kompetens som kranförare och chans att snacka med kollegor man vanligen bara möter på vägarna. Det mesta var sig likt på Mittias skogsmässa – ett av de första eventen efter att pandemin kulminerat.
13-litersmotorerna på 500 och 540 hästkrafter går att få med den nya generationen av den automatiska Opticruiseväxellådan. De ska gå både tystare och snålare än tidigare versioner samtidigt som köregenskaperna har förbättrats, menar Scania.
Volvo fanns också på plats och det var, tack vare pandemin, publik premiärvisning av modellprogrammet som kom redan 2019. Så några direkta nyheter presenterades inte. Men det pågår en kontinuerlig produktutveckling:
– Varje ny bil innebär en liten uppdatering, säger Magnus Backman, produktchef på Volvo Lastvagnar.
Strategiskt placerade nära entrén var finska Kesla som visade upp tre nya kranar på 12, 14 och 17 tonmeter. De har fått förbättrad räckvidd, högre rörelsehastighet och även bättre styregenskaper enligt tillverkaren. Men frågan är om inte ekipaget som är utrustat för att köra stolpar drog till sig minst lika mycket intresse som de nya kranarna.
Ett antal mobila flishuggar fanns också på mässan. Bruks visade upp ett kombiekipage för både flisning och transport. Huggen ska klara av dimensioner på upp till 40 centimeter och producerar 100 kubikmeter på cirka en timme. Men eftersom den drivs av lastbilsmotorn krävs det enligt säljchefen Ola Galfvensjö de största bilarna på marknaden för att driva det.