facebooktwittermail

Femte raka för Scania

Scania vinner prestigetävling för femte året i rad – och så många utländska lastbilar har Sverige som bas. Det är två av veckans nyheter från entreprenadvärlden.

Arkivbild. FOTO: SCANIA

För femte året i rad – Scania årets ”green truck”

De tyska facktidskrifterna ”Trucker” och ”Verkehrs-Rundshau” har för femte året i rad utsett en Scania till årets ”green truck”. 

I år handlade det om att ett ekipage med en tågvikt på 32 ton och en motor på högst 430 hästkrafter skulle köra en 34 mil lång och kuperad mätsträcka. Scanias dragbil, en R 410, klarade det med en snittförbrukning på 25,53 liter / 100 km och med en medelhastighet på 80,6 kilometer i timmen.

”Det ska egentligen inte vara möjligt att vinna den här utmärkelsen fem år i rad, ändå är det just det vi har gjort”, säger Stefan Dorski, global chef för Scania Trucks i ett pressmeddelande.

FOTO: ROTTNE

Rottne planerar för fördubblad produktion

Rottne investerar 40 miljoner kronor för att förbättra produktionskapaciteten på anläggningarna i såväl Rottne som Lenhovda. Arbetet ska börja i höst. Det handlar bland annat om att bygga en ny industrihall på 1 700 kvadratmeter och investeringar i nya bäddfräsar som ska kunna hantera tunga och upp till sex meter långa objekt.

”Den allra senaste teknologin som ska klara av vårt mål på 300 tillverkade maskiner per år, mot dagens 150–200”, säger Joakim Ragnarsson, produktionschef på Rottne Industri i ett pressmeddelande.

Anläggningen i Stensele påverkas inte av planerna.

FOTO: MOSTPHOTO

600 utländska lastbilar permanent i Sverige

Cabotagestudien 2020 visar att över 600 utländska lastbilar har Sverige som sin stadiga bas. Vissa har funnits här sedan 2013. Henrik Stenberg, logistikforskare på Iowa State University har analyserat datan som ligger till grund för studien och kommit fram till att majoriteten kör illegal cabotagetrafik. Det går dock inte enligt honom säga att alla gör det.

Utgår man från studien så motsvarar den illegala cabotagetrafiken cirka 300 miljoner kronor i uteblivna skatteintäkter. Siffran kan dock vara betydligt högre då det finns ett stort mörkertal, menade Henrik Stenberg när han talade på Vägtrafikfokus.

FOTO: KOMATSU

Ny bandschaktare från Komatsu

Komatsus nya bandschaktare D71-24 väger mellan 22,6 och 24 ton beroende på utförande. Motorn är på 240 hästkrafter och transmissionen helt hydrostatisk.

”Kunderna bad ​​om en schaktmaskin som kunde knuffa material som en D65 men med precision, balans och reflexer hos en D61: det är därför den mångsidiga D71 designades” säger Benoit Raquet, produktchef på Komatsu Europe i ett pressmeddelande. 

FOTO: DAVID LARSSON

Nytt nätverk för skogsentreprenörer

Ett nytt nätverk för skogsentreprenörer har startat i Mellansverige. Behovet av stöd och kommunikation har ökat efter Stora Ensos agerande, menar gruppen.
– Vi ska stötta och hjälpa varandra när och där det krävs, säger Johan Adolfsson som är en av initiativtagarna.

– Men det här handlar inte om någon kartellbildning, utan att vi ska stötta och hjälpa varandra när och där det krävs.

Behovet av nätverket blir allt tydligare då skogsbolagen blir allt tuffare mot sina entreprenörer, menar Mikael Larsson, delägare i Team Jord & Skog i Kristinehamn. Han har 14 maskiner som kör för Sveaskog. Merparten av avtalen de går på har precis sagts upp. Bolaget ska nu ta in nya och öppna anbud på dessa körningar. Läs mer här.

Missa inga nyheter!

Vill du ha samtliga ATL:s teknik- och maskinnyheter direkt i din mejl? Gå bara in på atl.nu/nyhetsbrev/ och välj teknikbrevet. Då får du samtliga teknik- och maskinnyheter klockan 20.00 varje söndag.