Redan häromdagen gav EU-kommissionären med ansvar för transporter och trafiksäkerhet, Adina Valean, besked om att kommissionen vill höja kraven för att få köra a-traktor i Sverige. Dels vill kommissionen se krav på ett körkort av typen B1, som inte finns i Sverige nu, och en åldersgräns på 16 år för att få köra a-traktor.
Så kan reglerna skärpas för A-traktorerna
Det kan bli hårdare körkortskrav och 16-årsgräns för att få köra a-traktor, enligt ett förslag från EU-kommissionen. Och den svenska regeringen vill införa bälteskrav.
Idag räcker det med att ha fyllt 15 år och ett körkort av typen AM för mopeder. Något körprov krävs inte.
Det är oklart vilka krav som skulle ställas för ett körkort i kategori B1.
Delförslagen om a-traktorer finns med i kommissions förslag till reviderat EU-direktiv för körkort, i ett paket för att höja säkerheten på vägarna i EU.
Det skickas nu vidare till EU-parlamentet och EU-ländernas samlande organ ministerrådet för behandling. Frågan är inte avgjord.
Socialdemokraterna vill att infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) så snart det går förklarar för riksdagens trafikutskott vilken linje regeringen tänker sig att driva i förhandlingarna.
– Jag blir lite bekymrad över att förslagen kan minska friheten, säger Gunilla Svantorp, trafikpolitisk talesperson för S och syftar på unga på landsbygden som har svårt att ta sig fram med kollektivtrafik.
Hon vill se åtgärder som minskar möjligheterna att trimma a-traktorer så att de går lika snabbt som en vanlig bil, samt bälteskrav, till exempel.
Andreas Carlson har gjort klart att regeringen överväger att införa krav på bälte i a-traktorer.
Den svenska regeringen håller för närvarande på och bereder en utredning som Transportstyrelsen har gjort, och de synpunkter som kommit in på den, om krav på a-traktorer och de som kör dem.