facebooktwittermail

Så kan mjölken säljas in bättre

Hur ska konsumenterna förstå miljönytta med svensk mjölk? Åsa Domeij, miljöchef på Axfood, menar att dra ner på sojan kan vara ett sätt.

I paneldiskussionen deltog i övre raden, Åsa Domeij, miljöchef Axfood, Stefan Gård, ordförande Sveriges mjölkbönder, Annette Gustavsson, mjölkbonde, Therese Jacobson, Naturskyddsföreningen, Jan Ljungblom, ICA. I nedre raden Magnus Oscarsson, riksdagsledamot KD, Palle Borgström, ordförande LRF, Christina Nordin, generaldirektör Jordbruksverket och Isak From, riksdagsledamot S. Moderator var Peter Borring, LRF Östergötland (i talarstolen).
I paneldiskussionen deltog i övre raden, Åsa Domeij, miljöchef Axfood, Stefan Gård, ordförande Sveriges mjölkbönder, Annette Gustavsson, mjölkbonde, Therese Jacobson, Naturskyddsföreningen, Jan Ljungblom, ICA. I nedre raden Magnus Oscarsson, riksdagsledamot KD, Palle Borgström, ordförande LRF, Christina Nordin, generaldirektör Jordbruksverket och Isak From, riksdagsledamot S. Moderator var Peter Borring, LRF Östergötland (i talarstolen).

I går arrangerade Kristdemokraterna tillsammans med LRF Mjölkens dag för femte året. De stora frågorna var dels hur konsumenterna ska förstå att korna inte är miljöbovar utan miljöhjältar, dels hur den svenska mjölkproduktionen ska bli mer hållbarar. Både ur ett miljö- och ett ekonomiskt perspektiv.