facebooktwittermail d

”Regeringen gör fel vägval”

Det sägas många fina ord om landsbygden och att hela Sverige ska leva, men vi ska tydligen ändå acceptera att vägarna vi åker till jobb och skola på och där våra företag fraktar sina varor blir allt sämre, skriver Carl-Wiktor Svensson (KD) i en debattartikel.

”Under 2020-talet kommer vägarnas tillstånd att försämras snabbare än vad Trafikverket kan återställa”, skriver Carl-Wiktor Svensson i en debattartikel FOTO: JEPPE GUSTAFSSON/TT

Detta är ett debattinlägg. Det innebär att innehållet återger skribentens egen uppfattning. Läs mer om ATL:s publicistiska målsättning här.

Mer än åtta av tio transporter går på väg. Men när pengarna till infrastruktur ska fördelas går bara 15 procent till väginvesteringar.

Detta säger allt om hur verklighetsfrånvänd regeringens politik är. Satsningen på höghastighetståg, som verkar sakna övre gräns för hur mycket den kan kosta, tränger undan nödvändigt underhåll av de vägar som folk faktiskt färdas på.

Det är inte jag som säger detta, det är Trafikverket självt. 

I förslaget till nationell infrastrukturplan som presenterades nyligen står det att standarden på det statliga vägnätet under en längre tid gradvis har försämrats, och att med de resurser som finns kommer nedbrytningstakten att bli högre än åtgärdstakten. Under 2020-talet kommer vägarnas tillstånd att försämras snabbare än vad Trafikverket kan återställa.

Särskilt allvarlig är utvecklingen på de vägar som är lågtrafikerade, alltså på landsbygden. Här säger Trafikverket att det kommer att ske en snabbare tillståndsförsämring med ökad risk för ”mindre störningar och tillfälliga restriktioner”. För oss som bor här och som verkar i landsbygden låter detta som en bekräftelse på att vi inte räknas.

Visst kan det sägas många fina ord om landsbygden och att hela Sverige ska leva, men vi ska tydligen ändå acceptera att vägarna vi åker till jobb och skola på och där våra företag fraktar sina varor blir allt sämre.

Och visst kan det sägas att det satsas mer pengar än någonsin på infrastruktur i Sverige. Men vad hjälper det, när det finns en gökunge som heter höghastighetsbanor? Då räcker inte pengarna till att hålla vägnätet ens på dagens nivå.

Även om Miljöpartiet har lämnat regeringen är vägnätets förfall ett bevis på partiets skadliga inflytande som kommer att leva kvar länge.

Att socialdemokrater och centerpartister runtom i landet har låtit detta ske är för mig ett mysterium. Regeringen avsatte hela 40 miljarder mindre till att vidmakthålla vägnätet än vad Trafikverket bedömde som nödvändigt. 

Självklart leder det till sämre vägar och att hastigheten måste sänkas. Satsningar på trafiksäkerhet som skulle kunna ha stor effekt har också fått strykas helt enkelt eftersom pengarna inte räcker till.

Jag är glad och stolt att som kristdemokrat kunna säga att vi har en betydligt bättre politik. Vi avsatte hela 253 miljarder kronor till att vidmakthålla vägnätet. Vi sa tydligt att om nya stambanor för höghastighetståg ska byggas måste de hanteras via annan finansiering utanför ram. De kan inte få tränga ut grundläggande underhåll av vägar. Vi ville också satsa mer på bärighetsförstärkning för att göra det möjligt att köra med tyngre och effektivare lastbilar.

Med regeringens infrastrukturpolitik ser vi hur delar av Sverige kommer att fungera allt sämre. Kristdemokraterna vill i stället satsa mer på vägarna och att därmed på att hela Sverige ska fungera.

Carl-Wiktor Svensson (KD)
Riksdagskandidat för Kristdemokraterna
Kalmar län

 

Fotnot: Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) har erbjudits replik men avstår.