facebooktwittermail

Rapport: Mindre än hälften av köttet från djur 2040

2040 kommer 60 procent av köttet vi äter inte att komma från djur, enligt en ny rapport. I stället kommer vi att äta vegetariska produkter eller kött framställt i laboratorium.

Bilden har inget med texten att göra. Arkivbild.
Bilden har inget med texten att göra. Arkivbild. FOTO: MOSTPHOTOS

Rapporten, som är skriven av konsultfirman AT Kierney och bygger på intervjuer med experter, lyfter upp miljön och kritiken mot vad många menar är en industriell köttproduktion som orsaker till förändringen, skriver The Guardian, som uppmärksammat undersökningen.

Fler företag storsatsar

”Den storskaliga köttindustrin utgör enligt många ett nödvändigt ont. Med fördelarna som vegankött eller framställt kött framför konventionellt producerat kött innebär är det bara en tidsfråga innan de tar över en ansenlig marknadsandel”, står det i rapporten.

Flera företag, däribland Beyond meat, som de senaste veckorna rusat på börsen, storsatsar på veganska produkter och enligt AT Kearney har runt en miljard dollar investerats i bolagen, också av företag som dominerar den konventionella köttmarknaden. Dock utgör investeringarna bara en bråkdel av de 1 000 biljoner USD som köttindustrin omsätter.

Köttproduktion fortsatt vanligast

Runt 35 procent av allt kött kommer att vara laboratorieframställt och 25 procent utgöras av veganska alternativ, förutspår rapportförfattarna. Enligt en talesperson för brittiska jordbruksorganisationen National Farmers’ Union som The Guardian talat med tillhör framtiden dock fortsatt vanligt kött:

– Även om vetenskapen kring laboratorieframställt kött är intressant tror NFU att det finns en stor potential för köttproduktion att fortsätta producera säker, spårbar och billig mat så länge människor vill ha det.

Andra menar dock att 60 procent är lågt räknat, mycket tack vare att konsumenter inte behöver förändra sina vanor utan i stor utsträckning kommer att kunna fortsätta äta kött.

– Skiftet mot mer hållbara mönster i proteinkonsumtionen är redan i gång och drivs på av konsumenter, investerare och entreprenörer, säger Rosie Wardle, på organisationen Jeremy Coller Foundation, till The Guardian.