facebooktwittermail

Prinsessa mot trenden

All4love är en ljuvligt doftande rosa ros, en av de drygt 1 200 nya växter som introduceras av Flora Holland i år.

Den tillhör minoriteten på nio procent som troligen är kvar om sju år. Största utmaningen just nu är att sälja gröna krukväxter.

- Det går mycket dåligt. Vi ska försöka samarbeta med möbelaffärer med transportservice. De kan ställa ut de stora gröna växterna i butikerna och sedan köra hem dem till kunderna, erkänner Xander Berents på handelsorganistionen Flora Holland.

Ska gå in i bilen


- Ikea är trendsetter på moderna växter. Vi har lyckats introducera flera nya växter genom Ikea som i gengäld fått ensamrätt på dem. Men bara mindre format. Kunderna ska kunna få in dem i bilen.

Xander Berents ingår i en grupp på elva marknadskännare som sorterar fram nyheter. Det är med blommor som med kläder - mode är viktigt och kortlivat. Bara 25 procent överlever de första tre åren.

Det har varit ont om spännande nyheter de senaste åren. Så är det alltid i kärva tider. Nu rusar blomsterhandeln och vi kan vänta mycket nytt. Den starkaste trenden är naturlig utstrålning.

Färgade blommor


Hit hör inte Princess Alexia, blå och gul Anthurium. Blommorna är färgade. I bland annat Frankrike och Ryssland är det stor efterfrågan på färgade blommor. Det finns inte så många blå blommor i naturen:

- De lär bero på att insekterna inte tycker om blått, säger Xander Berents och visar den blå och vitrandiga primulan Zebra. Den har ett gult öga i mitten för att locka insekterna.

Gamla på nytt sätt


Ibland kan nyheten vara att använda gamla kända blommor på nytt sätt, som med kalanchoe som blir allt populärare utomhus.

Danska Queen, världens största kalanchoeproducent visade en ny linje som är specialförädlad för att passa utomhus.

Nya Ilexsorter ser rätt anspråkslösa ut bland rikligt blommande konkurrenter. Den kan dock bli intressant som ersättning för buxbom som i allt större utsträckning drabbas av en svampsjukdom.Ewa Wildmark