facebooktwittermail

Postnord: "Det är för dyrt att flyga med posten"

Brevbäraren kommer att fortsätta dela ut post fem dagar i veckan i hela landet - men Postnord står inför fler förändringar. Det säger Postnords distributionschef Erika Ahlqvist till ATL.

– Vi behöver anpassa oss till att det blir mindre volymer med brev. Vi har också kraftiga ambitioner kring hållbarhetsmålen. När vi har upp till två dagar på oss med utdelningen kan vi flyga mindre, säger Postnords distributionschef Erika Ahlqvist till ATL.
– Vi behöver anpassa oss till att det blir mindre volymer med brev. Vi har också kraftiga ambitioner kring hållbarhetsmålen. När vi har upp till två dagar på oss med utdelningen kan vi flyga mindre, säger Postnords distributionschef Erika Ahlqvist till ATL. FOTO: PETER PHILLIPS

Från den första april införs Postnord nya rutiner som gör att A-post och dagstidningar kan delas ut på två dygn i stället för ett dygn.

Varför har ni drivit på för att ta bort övernattsbefordran, alltså dela ut posten på ett dygn?

- De fysiska breven sjunker i antal och även tidningarna som delas ut. Så har det sett ut i femton år. Den fysiska brevskörden går ner medan den digitala handeln ökar och det betyder fler paket som ska delas ut. Vi utvecklar vår verksamhet för att se vad som är rätt erbjudande samtidigt säkerställer vi att vi tar hand om vårt samhällsuppdrag.

Det tar längre tid att få fram sin post. Vem vinner på det?

- Brevbäraren är kvar och delar fortfarande ut fem dagar vid kundens dörr. Förändringen innebär att som privatperson när du lägger ett brev på lådan, måste komma med dina försändelser lite tidigare. Det tar lite längre tid att transportera posten eftersom vi flyger mindre.

Det kostar också mer att skicka brev?

- Priset på frimärken har ökat lite. Där har vi höjt priset för att kompensera för att våra omkostnader blir allt dyrare. Det är viktigt att komma ihåg att vi fortfarande har den lägsta frimärkskostnaden i Europa.

Håller ni med om att era ändringar försämrar för människor på landsbygden?

– Vi tror att det är viktigt att vara närvarande i hela landet, så vi står fast vid att brevbäraren ska vara vid mottagarens dörr fem dagar i veckan. Men vi behöver anpassa oss till att det blir mindre volymer med brev. Vi har också kraftiga ambitioner kring hållbarhetsmålen. När vi har upp till två dagar på oss med utdelningen kan vi flyga mindre. Det är väldigt dyrt att flyga och det är inte hållbart att flyga så mycket som vi gör.

Postnord har fått hård kritik för kvalitetsproblem och att post inte kommer fram. Vad beror problemen på?

– Vi har byggt nya terminaler och ändrat i våra produktionsprocesser. Vi flyttar till nya lokaler och vi har inte lyckats göra förändringarna tillräckligt bra. Vi har också haft svårt att hitta tillräckligt med personal. Sedan har vi varit för dåliga med att informera om våra förändringar.

Om man bor på landsbygden, ska man vänta sig försämrad service av Postnord framöver?

– Man ska förvänta sig förändringar, men man kommer inte tappa tjänster och service utan man får andra typer av service hem till dörren. Imorgon kommer vi inte bara med tidningen och posten utan kanske också paketet och andra digitala lösningar. Att vi ändrar postdirektivet är bara en delmängd av alla de förändringar vi gör som krävs för att hålla lönsamheten.

LÄS MER: Postnord stoppar distributionen av vapendelar

LÄS MER: Postnord går dåligt

LÄS OCKSÅ: Ledare - Postnords problem får inte drabba landsbygden