Det är Ullförmedlingen, med drygt 4000 medlemmar, som har sökt och fått bidrag från Nämnden för hemslöjdsfrågor för att starta podden. Ullförmedlingen får 50 000 kronor som ska gå till teknik, utbildning och att göra jobbet med att spela in podden. Idén kom förra året.
Nu kommer podden om ull
Det finns poddar om allt mellan himmel och jord - och snart också en som bara handlar om ull.
– Intresset för ull är enormt märker vi, skriver Fia Söderberg på Ullförmedlingen i ett sms till ATL.
Svensk ull: full av utmaningar och möjligheter
Målet är att öka kunskapen om svensk ull. Man ska lyfta fram förebilder, intervjua personer som är insatta i ull, och även prata om vilka utmaningar som finns för den svenska ullen.
– För att den svenska ullen ska användas mer behövs förutom logistik och insamling även mer kunskap om ull hos fårägare, hos nya företag som vill förädla ull och hos konsumenten. Det vill vi bidra till i Ullpodden, säger Fia Söderberg.
Det första avsnittet väntas bli klart i mars, lagom till Fårfesten i värmländska Kil. Ullförmedlingen är en organisation för svensk ull.
LÄS MER: Sociala medier ska lyfta lammen
LÄS OCKSÅ: Lät får svälta ihjäl
ATL-tv: Ökat intresse för svensk ull