facebooktwittermail d

Pärlorna från 50-talet skimrar fortfarande

På 1950-talet slog traktorn igenom på den svenska landsbygden. Här minns ATL-följarna sina bästa 50-talare!

En av 1950-talets mest älskade traktorer blev den tvåcylindriga Victorn från Eskilstuna. Motorn spred ljuv musik över landet. Traktorn fanns både som Volvo-röd och BM-grön.
En av 1950-talets mest älskade traktorer blev den tvåcylindriga Victorn från Eskilstuna. Motorn spred ljuv musik över landet. Traktorn fanns både som Volvo-röd och BM-grön. FOTO: PRIVAT

1950-talet är traktorrevolutionens årtionde i Sverige. Det var då traktorn gjorde entré på smågårdarna och hästarna blev omkörda som dragare. 1953 fick svenskt jordbruk fler traktorer än hästar. Dieselmotorn, som i och för sig var en gammal uppfinning, slog knockout på konkurrenterna och tog över helt.

Fordson Major var en mycket vanlig traktor i Sverige på 1950-talet. Den gav Ford ett mycket gott rykte som hjälpte företaget till nya framgångar.
Fordson Major var en mycket vanlig traktor i Sverige på 1950-talet. Den gav Ford ett mycket gott rykte som hjälpte företaget till nya framgångar. FOTO: PRIVAT

Jag är född på 1950-talet och på gården fanns det då en arbetshäst, en BM Victor och en Fordson Major Diesel. I vårbruket minns jag att de tre dragarna jobbade sida vid sida. Fordson Majoren drog harven, Victorn kämpade med såmaskin och hästen drog vagnen när jag plockade sten. Men det varade bara några år. Hästens tid som dragare på gården var över. Jag saknade inte hästen, den bet och sparkade mig när den fick chansen. Då drömde jag om att bli stor och få köra traktor. 

BM Volvo 350 Boxer lanserades 1959 och modellen blev en otrolig succé. Många av Boxer-traktorerna jobbar än idag. Här kör Felix Eskilsson hem ved med Boxer och huggarvagn.
BM Volvo 350 Boxer lanserades 1959 och modellen blev en otrolig succé. Många av Boxer-traktorerna jobbar än idag. Här kör Felix Eskilsson hem ved med Boxer och huggarvagn. FOTO: PRIVAT
Den gröna BM 24:an är identisk med den röda Volvo T24:an. Anledningen till att de fanns i två färger var att Volvo och BM hade två skilda återförsäljarkårer. Den här unika BM 24:an ägs av Evert Forsström.
Den gröna BM 24:an är identisk med den röda Volvo T24:an. Anledningen till att de fanns i två färger var att Volvo och BM hade två skilda återförsäljarkårer. Den här unika BM 24:an ägs av Evert Forsström. FOTO: PRIVAT
Under 1950-talet kommer allt starkare traktorer. Det här är BM Volvo 470 Bison med riktigt feta däck och traktorn rattas av Bengt Geiron.
Under 1950-talet kommer allt starkare traktorer. Det här är BM Volvo 470 Bison med riktigt feta däck och traktorn rattas av Bengt Geiron. FOTO: PRIVAT
BM Volvo 350 Boxer kom att bli Sveriges mest tillverkade traktor. Här skrapar Boxern vägen och det är Roger Stenström som fotat.
BM Volvo 350 Boxer kom att bli Sveriges mest tillverkade traktor. Här skrapar Boxern vägen och det är Roger Stenström som fotat. FOTO: PRIVAT

1950-talet startade med ett svenskt fyrverkeri. Biltillverkaren Volvo i Göteborg köpte anrika traktorbyggaren Bolinder Munktell i Eskilstuna. Nu skapades ett företag som såg dieseltraktorn som framtiden. Och dieslarna radades upp; BM 35, BM 36, BM 230 Victor, BM 55, BM 470 Bison och BM Volvo 350 Boxer. De kom alla att göra succé under 1950-talet. BM Volvo byggde ett starkt varumärke.

John Deeres modeller hade en klassisk liggande tvåcylindrig motor. Det var en motorkonstruktion som hängt med sedan John Deeres första traktor Waterloo Boy.
John Deeres modeller hade en klassisk liggande tvåcylindrig motor. Det var en motorkonstruktion som hängt med sedan John Deeres första traktor Waterloo Boy. FOTO: PRIVAT
Amerikanska John Deere började sprida sig alltmer från södra Sverige och uppåt landet. Här rattar John Deere-legendaren Nils-Gunnar Fredriksson sin John Deere A med singelhjul.
Amerikanska John Deere började sprida sig alltmer från södra Sverige och uppåt landet. Här rattar John Deere-legendaren Nils-Gunnar Fredriksson sin John Deere A med singelhjul. FOTO: PRIVAT

Men konkurrensen på svenska marknaden var stenhård. Ferguson Grålle, Fordson, International Harvester, Oliver, Case, John Deere, Lanz, David Brown och Massey-Harris, för att nämna några, krigade med BM Volvo. Av traktorbyggarna på 1950-talet är det inte många som överlevt som självständiga fram till idag. Det är nog bara John Deere som gått helt orörd under de 70 åren. John Deere har gått från extremt ovanlig till marknadsledare i Sverige.

Ferguson Grålle var 1950-talets lysande stjärna. Traktorsnillet Harry Ferguson uppfann det hydrauliska trepunktssystemet som kom att revolutionera traktorvärlden. Här kollar Stefan Lindström i Indal sina Grållar.
Ferguson Grålle var 1950-talets lysande stjärna. Traktorsnillet Harry Ferguson uppfann det hydrauliska trepunktssystemet som kom att revolutionera traktorvärlden. Här kollar Stefan Lindström i Indal sina Grållar. FOTO: PRIVAT
Skörd med Ferguson 35 Guldkalv. Den efterträdde Ferguson Grålle och namnet Guldkalv fick den av att traktorkroppen var guldlackad. Traktorn byggdes bara under typ 14 månader.
Skörd med Ferguson 35 Guldkalv. Den efterträdde Ferguson Grålle och namnet Guldkalv fick den av att traktorkroppen var guldlackad. Traktorn byggdes bara under typ 14 månader. FOTO: PRIVAT
Halvband på jordbrukstraktor slog igenom och här stormar Knut Lovén fram med sin Ferguson Grålle halvbandare.
Halvband på jordbrukstraktor slog igenom och här stormar Knut Lovén fram med sin Ferguson Grålle halvbandare. FOTO: PRIVAT
Ferguson Grålle gick att utrusta med nästan allt. Här har Janne Norström fotat en Grålle-grävare.
Ferguson Grålle gick att utrusta med nästan allt. Här har Janne Norström fotat en Grålle-grävare. FOTO: PRIVAT

Mer från ATL:s Instagram:

Följarna är redo för skitkörning

Följarnas leriga fastkörningar

Följarnas tuffa snöhjältar

Följarnas fantastiska hembyggen

Från Väst-Tyskland kom Fendt Dieselross alltså Fendt Dieselhäst. Den hade framgångar i Sverige på 1950-talet men kom senare att försvinna och komma tillbaka i flera vändor.
Från Västtyskland kom Fendt Dieselross alltså Fendt Dieselhäst. Den hade framgångar i Sverige på 1950-talet men kom senare att försvinna och komma tillbaka i flera vändor. FOTO: PRIVAT
På 1950-talet konstruerade ÖSA i Alfta vad som påstås vara världens första specialiserade skotare. Bamse var namnet och den byggde på BM Volvo Victor-komponenter. Det var BM Volvo som sålde och det blev en stor succé.
På 1950-talet konstruerade ÖSA i Alfta vad som påstås vara världens första specialiserade skotare. Bamse var namnet och den byggde på BM Volvo Victor-komponenter. Det var BM Volvo som sålde och det blev en stor succé. FOTO: PRIVAT
Den gula Minneapolis-Moline kommer från svenskbygderna i Minnesota, USA. Den lyste upp Sverige i början av 1950-talet men försvann sedan.
Den gula Minneapolis-Moline kommer från svenskbygderna i Minnesota, USA. Den lyste upp Sverige i början av 1950-talet men försvann sedan. FOTO: PRIVAT
”Fattigmans-traktorn” Allis-Chalmers visade framfötterna i Sverige efter andra världskrigets slut. Men den kom att försvinna under 1960-talet. Den här Allis-traktorn är redo för snöröjning.
”Fattigmans-traktorn” Allis-Chalmers visade framfötterna i Sverige efter andra världskrigets slut. Men den kom att försvinna under 1960-talet. Den här Allis-traktorn är redo för snöröjning. FOTO: PRIVAT
Under 1950-talet börjar halvbanden dyka upp och nu blir jordbrukstraktorn en spelare i skogen. Här har Asbjörn Andersen halvband på sin David Brown 950. Traktor-modellen kom 1959.
Under 1950-talet börjar halvbanden dyka upp och nu blir jordbrukstraktorn en spelare i skogen. Här har Asbjörn Andersen halvband på sin David Brown 950. Traktor-modellen kom 1959. FOTO: PRIVAT

Följ ATL på Instagram!

På ATLs Instagram fokuserar vi på maskinerna inom lantbruk, skogsbruk och entreprenad. Gå gärna in och följ oss, det läggs upp nya och gamla maskiner flera gånger om dagen. Vi heter @tidningenatl. Välkommen in i maskinvärlden!