facebooktwittermail

Vindrutorna ryker av det nylagda gruset

Det nylagda oljegruset på östra Öland har fått både bönderna och deras traktorrutor att explodera. 

Bara rutan på hacken kostar 46 000 kronor enligt Ola Nilsson. Sedan tillkommer arbetet. Och maskinen har inte gått att använda precis när den behövts som mest. FOTO: PRIVAT

Ola Nilsson har sin gård i Stenåsa på östra Öland. Han har precis blivit klar med ensilaget så allt borde vara frid och fröjd. Men så är inte fallet. Orsaken är att trafikverket i förra veckan la på nytt oljegrus på vägen. Det har orsakat att rutorna i ett stort antal maskiner exploderat sedan de träffats av stenprojektiler.

– I söndags var det extremt. Då handlade det om 8 traktorer. Totalt känner jag till 13 traktorer och maskiner där rutorna har krossats, säger Ola Nilsson.

Av hans fyra traktorer har två förlorat framrutorna. Men eftersom det var vallskörd var de tvungna att rulla ändå. Ola Nilsson körde med skyddsglasögon för att slippa få sten i ögonen.

– Men jag fick en sten i tinningen.

Det är ren tur att ingen har skadat sig allvarligt menar han.

– Det är många 20-25-åringar som hjälper till och kör. Tänk om någon av dem förlorat synen för lite ensilage skull.   

När Ola Nilsson berättade om böndernas bekymmer för Trafikverket blev det inte mycket respons enligt honom. Bland annat fick han beskedet att det bästa vore om han kunde låna någon traktor med hel framruta.

– Men det är inte så bara. Alla här har haft full upp med vallskörden. 

En av maskinerna som drabbats är en Jaguarhack.

– Bara glaset kostar 46 000 kronor. Sedan tillkommer jobbet. Och inkomsttappet, för av säkerhetsskäl går det inte köra hack utan framruta.

Det är inte första gången Trafikverket gör så här, enligt Ola Nilsson:

– För två år sedan gjorde de likadant. La på nytt grus precis när det var som mest turister på vägarna och alla bönder här hade fullt upp med skörden. 

Då small det också ett antal rutor.

– Så vi trodde att de hade lärt sig något.

Nu funderar Ola Nilsson tillsammans med ett antal andra bönder att göra något åt den i deras ögon farliga vägbeläggningen.

– Vi är 10-15 bönder som pratat om det. Att ta våra traktorer och skrapa bort det nya gruset.

När rutan rök körde Ola Nilsson med skyddsglasögon om det skulle komma mer stenar. Det gjorde det. En träffade honom i tinningen. FOTO: PRIVAT

Vem som ska stå för kostnaderna för alla krossade rutor är inte klart enligt Ola Nilsson. Merparten tar sannolikt försäkringsbolagen hand om men frågan är om Trafikverket står för självriskerna som kan handla om cirka 10 000 kronor för varje krossad ruta. För att det ska ske krävs att skadan uppstått genom vårdslöshet av antingen Trafikverket eller den entreprenör som anlitats, enligt Lii Hylander, presskommunikatör på Trafikverket.

Räknas att lägga oljegrus som vårdslöshet?

– Det måste nog avgöras från fall till fall.

Går det att få ersättning för förlorad arbetsinkomst också om till exempel man inte har kunnat hacka åt ett antal kunder?

– Det viktiga är att man lämnar in foton och kvitton, sedan får vi utreda frågan.

Men det är svårt att lämna in ett kvitto på förlorad arbetsinkomst?

– Jag vet inte riktigt hur det fungerar där. Men det viktiga är att man anmäler så får vi utreda det.

Olycksdrabbat vägavsnitt. Trafikverket har lagt nytt oljegrus på södra Öland. Något som kan kosta bönderna stora belopp om Trafikverket inte tar sitt ansvar menar lantbrukaren Ola Nilsson. FOTO: GOOGLE

Den normala handläggningstiden är cirka två månader men på grund av en stor tillströmning av ärenden den sista tiden får man nu räkna med att kan dröja upp till sex månader innan Trafikverket kan lämna ett besked, enligt Lii Hylander.

Ett exempel som enligt Trafikverkets sajt kan vara vårdslöshet från deras sida är om det inte är skyltat vid ett vägarbete. Några sådana skyltar fanns det inte till att börja med på vägen enligt Ola Nilsson:

– Den kom först efter klockan 17 på söndagen. De flesta olyckorna var mellan 11.00 och 13.30.