facebooktwittermail d

Oatly vann i värn om varumärket

PRV upphäver Göteborgsföretagets Vidasals varumärkesregistrering av havrekakorna ”Pure oatie”. Orsak: Namnet bedöms vara förväxlingsbart med Oatly.

"Pure Oatie", som finns i smakerna arrack, banan och mocca, innehåller 30 procent havre. Men nu upphäver PRV varumärkesregistreringen eftersom det finns förväxlingsrisk med märket Oatly.
"Pure Oatie", som finns i smakerna arrack, banan och mocca, innehåller 30 procent havre. Men nu upphäver PRV varumärkesregistreringen eftersom det finns förväxlingsrisk med märket Oatly. FOTO: VIDASAL

Oatly har tidigare fått kritik för aggressiv marknadsföring. Men de värnar också sitt eget varumärke, och det kom Göteborgsföretaget Vidasal alltför nära med sina havrekakor "Pure Oatie". Oatly ville därför få varumärkesregistreringen av "Pure Oatie" upphävd eftersom de ansåg att märket åkte snålskjuts på Oatlys varumärke. Det skriver HD-Sydsvenskans sajt 8till5.

Vedertagen ordbildning

Vidasal, å sin sida, hävdar att de främst ville lyfta fram de hälsomässiga fördelarna med kakornas huvudingrediens, havre (oat på engelska). De anser också att "oatie" är en vedertagen typ av ordbildning på engelska och jämför med till exempel veggie, foodie, goodie, sweetie och smoothie.

Men Patent- och Registreringsverket (PRV) valde alltså att gå på Oatlys linje med motiveringen att det finns en risk för förväxling av märkena.

LÄS ÄVEN: Oatly fällt för vilseledande marknadsföring

LÄS ÄVEN: Oatly startar ny PR-strid