Oatly har löpande uppdaterat sin hemsida med de skriftliga turerna i målet. Men inför dagens möte har de inte velat kommentera saken.
I bland annat DI, DN och Sydsvenskan gick det på onsdagsmorgonen läsa stora helsidesannonser där Oatly skriver att "bakom stämningen ligger en betydligt mörkare verklighet. En historia om hur en pressad storindustri till varje pris vill förhindra en öppen diskussion om hälsa, hållbarhet och miljö."Enligt Oatly kunde det hela ha lösts över en kopp kaffe för ett år sedan, men att branschen nu försöker stoppa allt som "kan ge intryck av att havrebaserade livsmedel är klokare val än mjölkprodukter".– Den forskning som finns pekar åt ett håll som inte alls gynnar mjölkindustrins intressen, säger Oatlys presschef Catharina Henriksson till TT.Oatly tapetserar svenska tidningar
Havredryckstillverkaren Oatly har inte velat kommentera dagens förhandlingar i Marknadsdomstolen, men på onsdagsmorgonen har de tapetserat svenska tidningar med annonser under rubriken "Mjölklobbyn vs Oatly - the final countdown".