Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Nyheter från TT 31 januari

    Mobilstörningar slog ut trygghetslarm

    Störningar i telefoninätet för Tele2 och Comviq har drabbat många under torsdagen. Trygghetslarm har slagits ut i flera kommuner, SOS har varit svåra att nå och Region Västmanland har gått upp i stabsläge.

    Post- och telestyrelsen (PTS) är myndigheten som ansvarar för elektronisk kommunikation. Karin Lodin är sakkunnig på PTS:s nätsäkerhetsavdelning.

    Det är alltid allvarligt med avbrott, det kan potentiellt innebära att någon misslyckas att nå SOS till exempel, säger hon.

    Kunder har under natten och morgonen rapporterat problem med mobiltelefoni med operatörerna Tele2 och Comviq. Användarna har haft dålig eller ingen täckning och varken samtal eller internet i mobilen har fungerat.

    Enligt Joel Ibson, kommunikationsansvarig på Tele2 började problemen vid tretiden på natten, men felet är lokaliserat och ska åtgärdas i närtid.

    Vi har börjat rulla ut en åtgärd till problemet. Det sker löpande och våra mobilkunder ska få tillbaka täckningen i sina telefoner under dagen, säger han.

    Störningarna ska ha gjort att samtal till SOS inte har nått fram, rapporterar Aftonbladet. Och Region Västmanland har gått upp i stabsläge då telefonistörningarna gör det svårt att nå fram till vården.

    Även flera trygghetslarm har påverkats under torsdagen. I flera kommuner i Skåne, Västsverige, Blekinge och Värmland har det varit problem med larmen på grund av störningarna, enligt lokala medier. Men vid 15:30-tiden var majoriteten av trygghetslarmen som drabbats åter i drift, enligt Tele2.

    Krav på rimlig driftsäkerhet

    Operatörerna har krav på sig att leva upp till rimlig driftsäkerhet för sina användare. PTS:s uppgift är att granska så att de lever upp till kraven.

    Det finns inget krav på att aldrig få ha ett avbrott och innan vi vet anledningen bakom detta avbrott vet vi inte om det var rimligt eller inte, säger Karin Lodin.

    TT: Finns det anledning att se över kraven ni har i dagsläget och ställa ytterligare krav på operatörerna?

    Inte med anledning av en enda händelse, men vi behöver löpande se över kraven. Vi blir ju mer och mer beroende av de här tjänsterna så då blir ju innebörden av rimlig driftsäkerhet en annan, svarar Lodin.

    Orsaken till de tekniska problemen i telefoninätet ska vara planerade underhållsarbeten, uppger Tele2.

    ”Väldigt olyckligt”

    Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) ser också allvarligt på störningarna som drabbat trygghetslarmen och efterfrågar tydlighet i hur liknande situationer i framtiden ska hanteras.

    Det är naturligtvis väldigt olyckligt. Det aktualiserar också frågan, när vi har den här typen av välfärdsteknik och när den fallerar, vem har då ansvar för vad? Är det kommunerna, företagen eller de som levererar tjänsterna som har ansvaret? säger Greger Bengtsson, samordnare för äldreomsorg på SKL.

    I Karlskrona kommun har man haft omfattande problem för omkring 1 650 larmkunder under torsdagen, men nu ska majoriteten av trygghetslarmen fungera igen. För att kunna undvika liknande situationer i framtiden tror Niclas Brissmalm områdeschef för larm i kommunen, att problemet måste hanteras på en högre nivå.

    När systemet går ner sig på det här sättet får det fruktansvärda konsekvenser. Jag tycker att man borde göra något, kanske är det ett ärende för SKL eller regeringen, säger han.

    Relaterade artiklar

    Till toppen