facebooktwittermail

Nya matlandet intog Köpenhamn

Smørrebrød, pastej och pilsner i all ära. På tidagen var det svensk mat och svenska matupplevelser som gällde i Köpenhamn.

KÖPENHAMN ATL
För att uppmärksamma danskarna på "Det nya matlandets" potential anordnade svenska ambassaden tillsammans med exportrådet och Visit Sweden en svensk matmässa i ambassadörens residens på Sankt Annæ Plads.

Medverkade gjorde en rad svenska mat- och dryckesföretag, som gav prov på något av de bästa som den blågula matkulturen har att erbjuda.
Magnus Pettersson, från Jakobsdals Charkuteri:
- Vi är här för att känna av intresset för våra och även andra svenska varor, vi har ett brett utbud med oss och vill se vad danskarna tycker om, säger han och berättar att deras svartvinbärsskinka har varit mest populär hittills.

Möjligheter till export


Landsbygdsminister Eskil Erlandsson fanns plats för att tala om regeringens vision Sverige som det nya matlandet och vilka möjligheter det skapar för ökad svensk export.
- Vi ska lyfta fram svenska varor som kan vara speciella i Danmark, som bär, svamp, hjort och dryck, säger Eskil Erlandsson.
Han menar att Sverige har stor potential att öka livsmedelsexporten, bland annat till Danmark.

Bland gästerna fanns även personer inom den danska livsmedelsbranschen och representanter för livsmedelsgrossister inom dagligvaruhandel och restaurang samt danska medier.

- Sverige har en matkultur rik på smak och kvalitet, säger Mårten Lentz, driftsdirektör på danska Netto som även ser likheter mellan svensk och dansk matkultur.
- Jag tror att i takt med att Öresundsregionen integreras allt mer kommer de skillnader som finns att försvinna allt mer, säger Mårten Lentz. ATL.nu