facebooktwittermail

Milko prisar Coop-samarbetet

Att sälja till handelns egna varumärken är ett nödvändigt ont för många producenter. Men Milko lovordar samarbetet med Coop Änglamark.

Sedan i november förra året samarbetar mejeriföreningen Milko med detaljhandelskoncernen Coop. Milko levererar Kravmärkt mjölk och fil som säljs under Coops märke Änglamark i butiker i Mälardalen.

- Vi är mycket nöjda, säger Milkos försäljningschef Mikael Martinsson.

Allmänt känt


Trots att Milkos namn inte finns på mjölkpaketen har det enligt Mikael Martinsson blivit allmänt känt att mjölken kommer från Milkos mejeri i Grådö. Både butiker och konsumenter har hört av sig med positiva kommentarer, säger han.

Milko kan gärna tänka sig att utöka samarbetet till fler mejeriprodukter.

Att hälla Kravmjölk i en förpackning för handelns egna märkesvaror, EMV, är något nytt och att över huvud taget sälja mjölk till EMV är inte alltid något mejeriföreningarna skryter med.

Skäms inte


Men Mikael Martinsson tycker inte att det finns någon anledning att skämmas.

- Jag tycker att diskussionen om att EMV alltid är sämre är förlegad. Änglamark är ett oerhört starkt varumärke. Vi ser det som en möjlighet att sälja mer av Kravprodukter och få konsumenter uppmärksammade på Kravprodukter och svensk råvara, säger han.

Han anser att hotet mot svenska mejeriföreningar är billig mjölk från Danmark och Tyskland och inte EMV-mjölk där det tydligt framgår att mjölken kommer från svenska kor.

- Sådana här samarbeten är jättebra, säger Mikael Martinsson.Birgitta Sennerdal