Dagbladet berättar om kioskägaren Elisabeth Åsberg i Ånge som på Milkos tid fick leverans av mjölk tre gånger i veckan. Med Arlas leveransavgifter skulle samma leveransschema kosta henne 26 000 kronor per år, något hon inte säger sig ha råd med. Hon har provat att låta samma företag som levererar andra varor köra ut mjölken, men problemet då blir att mjölken är äldre när den når kiosken och hon tvingas hälla ut för mycket mjölk som passerat bäst-före-datum.
- Det är inte kunderna som kommer ta död på oss utan leverantörerna, säger Elisabeth Åsberg till Dagbladet.I veckan som gått har Arla lagt om leveranssystemet i Milkoland vilket lett till mer missnöje när många handlare blivit utan mjölk.Extra illa gick det för butiken Gränsbua i byn Flötningen i Dalarnas län. Där fick personalen veta att de inte var kunder när de ringde Arla för att berätta att de inte fått någon mjölkleverans i onsdags.Handlaren Roger Svingen fick låna mjölk från andra butiker. Han blev dock så upprörd över vad han upplever som snorkigt bemötande från Arla att han kontaktade Gefleortens mejeriförening.- Så nu får vi mjölk och mejeriprodukter från kor i Gästrikland och Uppland istället, säger Roger Svingen till Dalarnas Tidningar.Lösningen blir dyrare för affären, men bemötandet mot kunderna är bättre, tycker Roger Svingen.På Arla förklarar presschef Christer Henriksson det hela som ett missförstånd som uppstod när butiken kontaktade gamla Milko i Östersund och sedan hänvisades till Arla. Men nu är det hela utrett, säger han till Dalarnas Tidningar. Arla har gett Gränsbua ett kundnummer och vill gärna ha kvar butiken som kund, säger Christer Henriksson.Mer kritik mot Arla i Milkoland
Arla har fortfarande problem med sin image i Milkoland. Småhandlare rasar över avgifter och uteblivna leveranser.