Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Marknadskrönika 6 oktober

    Våga fråga om en morot

    Allt fler kommuner ställer mer eller mindre hårda krav på att de som kör åt dem ska göra det med ickefossila bränslen. Men det går att använda både piska och morot i omställningsarbetet.

    Har din kommun inte redan satt upp ett ambitiöst miljömål lär det komma inom kort. Ett av dessa är sannolikt att det inte ska ske några koldioxidutsläpp från fossila källor från 2030. Plus minus fem år.

    I Linköping satsar kommunledningen hårt på att vara koldioxidneutrala 2025. Därför ska de fordon som kör på entreprenad åt kommunen gå på 50 procent fossilfria bränslen från 1 januari 2022. Året därpå ska nivån ligga på 75 procent.

    Nu vet entreprenörerna vad som gäller och kan anpassa sig utifrån det, menar kommunledningen. Och det är gott om tid att agera för att få verksamheten att gå i en mindre miljöbelastande riktning, menar man.

    Tidningen Aktuell Hållbarhet rankar varje år Sveriges bästa miljökommun. Två år i rad har den titeln vunnits av Helsingborgs kommun. Där har man spänt bågen högt och haft som mål att alla fordon som går i kommunal tjänst ska vara fossilbränslefria redan i år.

    För de egna fordonen är man i mål. Men inte riktigt när det gäller inhyrda entreprenadmaskiner. Det kommer man inte ens att vara 2021, men då kommer det bara att vara ett fåtal fordon som det handlar om.

    Det är två exempel på att framtidssäkrade fordon inte använder fossila bränslen. Men de kommuner, regioner och institutioner som verkligen vill ha entreprenörer med mindre miljöbelastande fordon som sköter snöröjning och andra liknande uppdrag kanske ska visa att man vill betala för det också.

    För det kommer att kosta för den entreprenör som vill köra mindre miljöbelastande. Elmaskiner är betydligt dyrare i inköp. Tanka trädiesel är dyrare än fossildiesel.

    Den klimatpremie som regeringen presenterade i början av augusti var ur morotsperspektiv inte speciellt stor. 20 miljoner kronor är i sammanhanget mer att betrakta som blast än som morot. Och den möjliga förstärkning i höstbudgeten, som det fanns vissa signaler om från miljödepartementet, verkar ha frusit inne.

    Men det kommer fler budgetar. Och klimatfrågan kommer inte att minska i betydelse. Så vad det lider blir nog den statliga moroten tillräckligt stor för att räcka till mer än en handfull företag.

    Men det är inte bara staten som vill att miljöbelastningen ska minska.

    Norrköping erbjuder, som ATL tidigare berättat, sedan tre år tillbaka en morot för de entreprenörer som tankar HVO. Har de bara ickefossilt i bränsletanken får de några procent av slutsumman för uppdraget i bonus.

    Svenska Kraftnät har en liknande policy i sin nya upphandling av underhållsarbeten som börjar gälla 2021. De som kan bevisa att de kör till och från arbetsplatsen i miljöfordon får en bonus på 10 kronor per mil. Det finns också krav på de maskiner som används i till exempel underhållsarbetet av ledningsgatorna. Och på sikt blir det sannolikt någon form av miljöbonus även för dessa.

    Så det finns anledning att upplysa upphandlingsansvariga om att ett sätt att få saker att hända på miljöfronten är att erbjuda en morot.

    50

    … procent av alla tunga lastbilar som säljs 2030 kan vara eldrivna enligt fordonsbranschens prognoser.

    Totalt såldes det 6 652 tunga lastbilar 2019 vilket är en ökning med 7,2 procent jämfört med 2018 då motsvarande siffra var 6 205 stycken.

    Sveriges klimatmål för inrikes transporter är att växthusgasutsläppen ska minska med 70 procent till år 2030, jämfört med 2010, samt en helt fossilfri fordonsflotta till 2045. Tunga lastbilar står i dag för cirka 20 procent av transportutsläppen och de tunga lastbilstransporterna förväntas öka med 26 procent till 2030.

    Källa: Bil Sweden

    Detta är en analyserande text i ATL, lantbrukets affärstidning. Det betyder att slutsatserna är skribentens egna. Läs mer om ATL:s publicistiska målsättning här!

    Relaterade artiklar

    Till toppen