Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Marknadskrönika 16 december 2019

    Tävla och vinn Johan Schücks nya bok

    ATL:s ekonomikrönikör Johan Schück har nyligen gett ut ekonomihandboken boken Schücks ABC. Nu har du chans att vinna den genom att svara på två snabba frågor.

     Johan Schück skriver regelbundet marknadskrönikor på atl.nu, där han analyserar utvecklingen på världsmarknaden.
    Johan Schück skriver regelbundet marknadskrönikor på atl.nu, där han analyserar utvecklingen på världsmarknaden. FOTO: Dialogos förlag

    Schücks ABC är en alfabetisk uppslagsbok som på ett kortfattat och begripligt sätt förklarar hur samhällsekonomin fungerar. Här får du som läsare veta mer om till exempel inflation, äganderätt och Riksbankens arbete – och även lära känna ekonomiska tänkare som Friedman och Keynes.

    Ta chansen att vinna ett exemplar av boken! Allt du behöver göra är att svara på två snabba frågor här nedan. Svaren hittar du i Johan Schücks senaste marknadskrönika.

    Fråga 1

    Vad heter industriländernas ekonomiska samarbetsorganisation, som bland annat arbetar fram prognoser för tillväxten i världsekonomin? Organisationen grundades 1961 i syfte att stimulera tillväxt och handel över nationsgränser.

    1 EFTA

    X OECD

    2 WEF

    Fråga 2

    För Sverige har nu konjunkturen vänt efter en längre period av goda tider. Hur ser prognosen ut för Sveriges BNP under nästa år?

    1 Minskning med cirka 2 procent

    X Ökning med cirka 3 procent

    2 Ökning med cirka 1 procent

    Så här gör du för att tävla:

    Skicka in dina svar via mejl till tavling@atl.nu. Berätta också varför just du ska vinna boken. Vi behöver ditt svar senast den 2 januari.

    Lycka till!

    Läs också: Skäl till vaksamhet – men inte akut oro

    Detta är en analyserande text i ATL, lantbrukets affärstidning. Det betyder att slutsatserna är skribentens egna. Läs mer om ATL:s publicistiska målsättning här!

    Relaterade artiklar

    Till toppen